لینک های دسترسی

Breaking News

'زورمندان درون نظام در استخراج غیرقانونی معادن افغانستان دست دارند'


سرپرست وزارت معادن افغانستان گفته است که شماری از "زورگویان داخل نظام" در استخراج معادن دست دارند.

نرگس نهان که در پیوند با گزارش گلوبل ویتنس مبنی بر سود داعش از معادن افغانستان صحبت می کرد، گفت "تنها مشکل این نیست که از معادن افغانستان دشمن استفاده می‌کند‌؛ بلکه یک تعداد زورگویان در داخل نظام استند که از همین نظام همه شان مستفید می‌شوند و در عین حال غیرمستقیم در استخراج غیرقانونی معادن هم دست دارند".

خانم نهان همچنان محاسبۀ گزارش "گلوبل ویتنس" در مورد درآمد مخالفین مسلح دولت افغانستان را از معادن آن کشور نادرست خواند؛ اما تأیید کرد که در برخی مناطق مخالفان مسلح از معادن افغانستان به صورت غیرقانونی سود می‌برند.

گلوبل ویتنس روز سه شنبه گزارش داد که داعش در افغانستان، با استخراج غیرقانونی پودر تلک (بورکس)، سالانه صدها هزار دالر امریکایی درآمد دارد و تا ماه مارچ امسال، ۵۰۰ هزار تُن سنگ تَلک از افغانستان به پاکستان صادر شده است.

خانم نهان در مورد گزارش گلوبل ویتنیس توضیحات بیشتر ارایه کرد و گفت که مواد استخراج‌شدۀ معادن افغانستان با قیمت اندک، به پاکستان صادر می‌شود و در آنجا پروسس‌شده و با اضافۀ ارزش افزوده به مارکیت‌های جهانی به قیمت بلند عرضه می‌شود.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم، یک تن تلک خام در معادن افغانستان، به قیمت ۶۰ دالر امریکایی به تاجران پاکستانی فروخته می‌شود که پس از پروسس در پاکستان، هر تن آن۲۵۰ دالر امریکایی در مارکیت جهانی به فروش می‌رسد.

خانم نهان با اشاره به این مسأله گفت "حالا گلوبل ویتنس همان محاسبه را می‌کند و می‌گوید که به قیمت بین‌المللی اینقدر معادن افغانستان توسط داعش استفاده می‌شود، اما این را نمی‌گوید که این خام است، ولو ما این را به قسم خام به طرف قرارداد هم ببریم، ما به فایدۀ که ضرورت داریم، به دست آورده نمی‌توانیم".

او پذیرفت که در بعضی ساحات، معادن افغانستان در کنترول مخالفین مسلح است که از آن سود می‌برند؛ اما به دلیل مشکلات امنیتی این وزارت نمی‌تواند به آن مناطق برود، استخراج کند و یا به شرکت‌های خصوصی اجاره بدهد.

او گفت که با توجه به شرایط ناامنی کنونی افغانستان، این وزارت درسطح تخنیکی و پالیسی کار می‌کند و تلاش دارد که پالیسی‌ها را بسازد و معادنی را که امکانات کار در آنجا باشد، به قرارداد بگذارد.

مطابق پالیسی جدید، معادن افغانستان به شرکت‌هایی اجاره داده می‌شود یا قرارداد می‌گردد که آن شرکت دارای ظرفیت و توانایی پروسس در داخل باشد و مواد استخراجی معادن افغانستان را به شکل خام به خارج صادر نکند؛ بلکه پروسیس شده و به نام افغانستان صادر کند.

طبق این پالیسی جدید شرکتی که یک پروژه کوچک معادن را اجاره می‌گیرد، باید حد اقل ده میلیون دالر داشته باشد.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG