لینک های دسترسی

Breaking News

افراد مسلح دست کم ۲۰ غیر نظامی را در مالی کشتند


مقام‌ها در مالی روز یکشنبه ۱۹ جون (۲۹ جوزا) گفتند که مهاجمان مسلح دست کم ۲۰ غیر نظامی را شمال مالی کشتند.

یک مقام پولیس که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت که "جنایتکاران تروریست" روز شنبه ۱۸ جون دست کم ۲۰ غیرنظامی را در چندین دهکده واقع در منطقهٔ آنچاوادج کشتند.

در عین حال، یک مقام محلی دیگر جهادی‌های تندرو را مقصر این خشونت قلمداد کرد و گفت که در این حملات ۲۴ غیر نظامی کشته شده اند.

این مقام همچنین افزود که وضعیت در منطقهٔ آنچاوادج "بسیار نگران کننده" است و غیرنظامیان از ترس خشونت‌های بیشتر، از منطقه فرار می کنند.

در عین حال،‌ القاسم ونی، رییس قوای حافظ صلح ملل متحد در مالی، گفت که پس از حملات مرگبار روز شنبه، یک سرباز قوای حافظ این سازمان هنگام گزمه،‌ در اثر انفجار ماین کشته شد. اما در مورد هویت این سرباز جزییات ارایه نکرد.

تا حال هیچ فرد و یا گروهی مسوولیت این حملات مرگبار را بر عهده نگرفته است. اما جنگجویان وابسته به القاعده و گروه دولت اسلامی‌ (داعش) در منطقهٔ‌ آنچاوادج فعال اند.

خشونت در این ساحه از سال ۲۰۱۲ میلادی پس از آن افزایش یافت که شورشیان جدایی طلب طوارق بر ضد حکومت مالی، فعالیت‌شان را آغاز کردند. شورشیان طوارق در سال ۲۰۱۲ اعلام استقلال کردند و از کشور‌های جهان خواستند تا نهاد‌ شان را به نام "زاواد" به رسمیت بشناسند.

در عین حال، تندروان اسلامگرا با استفاده از شورش جدایی طلبان، عملیات تهاجمی خود را آغاز کردند، اقدامی که باماکو، پایتخت مالی، را تهدید کرد. اما نیروهای تحت رهبری فرانسه، تندروان اسلامگرا را در سال ۲۰۱۳ میلادی عقب راندند.

جدایی طلبان طوارق و حکومت مالی در سال ۲۰۱۵ به صلح توافق کردند،‌ اما این توافق تا حال جنبۀ عملی نگرفته است.

XS
SM
MD
LG