لینک های دسترسی

Breaking News

تنش‌ها با آذربایجان؛ ارمنستان از پیمان به رهبر روسیه کمک طلب کرد


ارمنستان پس از متهم كردن سربازان آذربایجانی به عبور از مرزهای جنوبی به هدف اشغال بعضی مناطق، از "سازمان پیمان امنیت جمعی" به رهبری روسیه درخواست حمایت کرده است.

دفتر نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان روز جمعه ۱۴ می (۲۴ ثور) گفت که از این پیمان رسماً تقاضا کرده است تا برای حمایت از ارمنستان نشستی را برگزار کنند.

براساس این پیمان که روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان و ازبیکستان اعضای آن اند، تجاوز به یک عضو پیمان تجاوز به همهٔ آن‌ها پنداشته می‌شود.

ارمنستان روز پنجشنبه ۱۳ می اردوی آذربایجان را به عبور از مرزهای جنوبی،"نفوذ" و "محاصره" جهیلی مشترک بین دو کشور متهم کرد؛ ادعای که از طرف آذربایجان رد شده است.

دفتر صدراعظم ارمنستان می‌گوید که آقای پاشینیان روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه صحبت کرد و طرف روسیه باردیگر آمادگی خود را برای ادامه تلاش‌ها جهت تامین صلح و ثبات در منطقه ابراز کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی پوتین گفته است که پاشینیان تقاضای کمک فوری نکرده است.

به گفته آقای پسکوف، پوتین از هر دو كشور خواست كه به توافق نامه‌های صلح احترام بگذارند و افزود که روسیه به "تلاش‌های میانجی‌گری فعال" ادامه خواهد داد.

در همین حال روسیه و کشورهای غربی از جمله ایالات متحده و فرانسه از افزایش مجدد تنش در منطقه مورد مناقشهٔ قره باغ ابراز نگرانی کرده اند.

ایالات متحده روز پنجشنبه گفت که "از نزدیک" تنش ها را دنبال می کند..

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه همبستگی کشورش با ارمنستان را ابراز کرده و گفته است که نیروهای آذربایجان "باید فوراً عقب نشینی کنند."

سال گذشته ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه قره باغ شش هفته درگیر شدند؛ جنگی که حدود شش هزار کشته برجا گذاشت.

درگیری‌ها در قره‌باغ به تاریخ ۲۷ سپتمبر سال گذشته آغاز شد و با میانجیگری روسیه روی یک آتش بس توافق صورت گرفت.

براساس این آتش‌بس، ارمنستان ساحات تحت کنترول جدایی طلبان ارمنی که در جریان جنگ سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کرده بودند را به باکو تسلیم کرد؛ تصمیمی که سبب خشم ارمنی‌ها و خرسندی آذربایجانی‌ها شد.

نظامیان آذربایجانی و ارمنستانی سابقۀ جنگ و مخاصمه را از سال‌های ۱۹۹۰ و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیشین دارند.

جدایی طلبان ارمنی، منطقه قره باغ را در جنگ خونین سال‌های ۱۹۹۰ تصرف کردند که در آن ۳۰ هزار نفر کشته شد.

XS
SM
MD
LG