لینک های دسترسی

Breaking News

ارمنستان از بروز 'فاجعۀ بشری' در قره‌باغ هشدار داد


پس از قطع شدن جریان گاز به ساحۀ مورد مناقشه در قره‌باغ که عمدتاً ارمنی‌تباران در آن زیست دارند، ارمنستان از احتمال بروز "فاجعۀ بشری" در این ساحه هشدار داده است.

مسوولان آذربایجان به خاطر ترمیم لولۀ انتقال گاز در آن ساحه، جریان گاز را به قره‌باغ قطع کرده بودند، اما پس از تکمیل شدن ترمیمات، جریان گاز تا هنوز دوباره وصل نشده است.

ارمنستان و آذربایجان هر دو ادعای ملکیت بر قره‌باغ را دارند و آخرین بار در اواخر سال ۲۰۲۰ به خاطر این مناقشه با هم درگیر شدند که با وساطت روسیه و استقرار صلحبانان روسی در قره‎‌باغ این جنگ پایان یافت. در این جنگ ۶۵۰۰ نفر کشته شدند.

حدود ۲۵ هزار تا ۱۲۰ هزار ارمنی در ساحاتی زیست دارند که از روز شنبه به اینسو جریان گاز به آن ساحات قطع شده است.

ارمنستان اتهام وارد می‌کند که آذربایجان عمداً جمعیت ارمنی‌تبار قره‌باغ را از دسترسی به گاز محروم کرده است، اما وزارت خارجۀ آذربایجان این اتهامات را کرده و آن را "بی‌بنیاد" خوانده است.

نیکول پاشینیان، صدر اعظم ارمنستان روز پنجشنبه ۲۴ مارچ (چهارم حوت) هشدار داد که این ساحه با توجه به سرمای شدید زمستان "در ورطۀ فاجعۀ بشری" قرار گرفته است.

آقای پاشینیان در جلسۀ کابینۀ ارمنستان گفت: "این آشکارا نشان می‌دهد که پالیسی آذربایجان در خصوص ارمنی‌تباران قره‌باغ این است که زندگی آنان را در سرزمین خود شان ناممکن بسازد."

لوسین اوانیسیان، سخنگوی جدایی‌طلبان قره‌باغ به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که جمعیت این ساحه به دلیل قطع گاز به استفاده از برق و چوب سوخت آورده است و به گفتۀ وی مکاتب این ساحه مجبور به تعطیل شده اند.

او گفت: "آذربایجان مردم ما را مرعوب می‌کند تا آنان را مجبور به ترک قره‌باغ کنند. این غیر قابل قبول و غیرانسانی است. جهان باید واکنش نشان دهد."

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با اشاره به قطع گاز در قره‌باغ گفت: "ضرورت فوری است تا جریان گاز به مردم متاثر در ساحه، به گونۀ فوری اعاده شود."

جدایی‌طلبان ارمنی‌تبار قره‌باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ همواره با آذربایجان درگیر بوده اند که این درگیری‌ها منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن هزاران نفر دیگر شده است.

XS
SM
MD
LG