لینک های دسترسی

Breaking News

نتایج تحقیق: سلاح های امریکا و سعودی به دست داعش افتاده بود


نتایج یک تحقیق تازه نشان می دهد سلاح های که توسط ایالات متحده و عربستان سعودی به گروه های مخالف حکومت بشارالاسد توزیع شده بود، در بسیاری موارد جنگجویان داعش آن را به دست آورده بودند.

تحقیقات تسلیحات جنگ، یک سازمان مستقر در بریتانیا که انتقال و توزیع سلاح در مناطق جنگ زده جهان را نظارت می کند، روز پنجشنبه با نشر گزارشی گفت که داعش بخش زیاد سلاح های خود را از اردوی عراق و سوریه سرقت کرده بود.

در این گزارش آمده است که داعش بر علاوه سلاح های که توسط امریکا و عربستان سعودی به گروه های مخالف بشارالاسد توزیع شده بود، سلاح های توزیع شده سایر کشور ها به شورشیان سوری را نیز بدست آورده بود.

گزارش ۲۰۰ صفحه یی سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ می افزاید که کم از کم در ۱۲ مورد سلاح های خریداری شده توسط امریکا به دست جنگجویان داعش افتاده بود. داعش این سلاح ها را یا از میدان جنگ و یا پس از تغییر ایتلاف های شورشیان سوری بدست آورده بود. بسیاری از این سلاح ها سر انجام به عراق انتقال داده شد.

بر بنیاد این گزارش، در یکی از این موارد ایالات متحده یک میزایل پیشرفته ضد تانک را از یک کشور اروپایی خریداری و آن را به یک گروه مخالف بشارالاسد انتقال داد، اما فقط پس از دو ماه این میزایل به دست گروه داعش افتاد.

بسیاری از سلاح های که بدست جنگجویان داعش افتاده است، امریکا آن را از کشور های اروپایی خریداری کرده بود و در برخی موارد امریکا قوانین را نقض کرده است که انتقال مجدد سلاح به گروه های مسلح در سوریه را منع می کند.

در این گزارش آمده که حدود ۹۰ در صد سلاح های که جنگجویان داعش در سوریه و عراق از آن استفاده کرده ساخت چین، روسیه و کشور های اروپای شرقی می باشد. بیش از ۵۰ در صد این همه سلاح ها تنها ساخت روسیه و چین بوده است.

سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ گفته است بخش دیگر سلاح های مورد استفاده داعش را که ردیابی کرده، بلغاریا آن را به عربستان سعودی صادر کرده بود. این سلاح ها نیز نباید از عربستان سعودی به خارج از آن کشور انتقال داده می شد و به دسترس جناح های درگیر جنگ در سوریه قرار می گرفت.​

سلاح پولیس ملی افغانستان در دست داعش در سوریه

گزارش سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ همچنین بدون ارایه جزییات به انتقال سلاح پولیس ملی افغانستان به جنگجویان داعش در سوریه اشاره کرده است.

گزارش می افزاید که سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ در ماه مارچ ۲۰۱۵ یک راکت را بررسی کرد که نیرو های کرد سوری آن را از نزد جنگجویان داعش در نزدیکی شهر الحسکه در همان ماه بدست آورده بود.

سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ گفته است که حکومت رومانیا تایید کرده که این راکت را در ۲۶ اپریل ۲۰۰۶ برای استفاده پولیس ملی افغانستان به آن کشور فرستاده بود.​

سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ سال گذشته میلادی گزارش داده بود که داعش توانایی تولید سلاح را به پیمانه و پیچدگی اردوی یک کشور بدست آورده و آن گروه تولید سلاح در تمام مناطق تحت تصرف خود معیاری ساخته است.

سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ گفته این راکت ۴۰ ملی متری نوع «او جی ۷» از سوی رومانیا به پولیس ملی افغانستان داده شده بود اما در سال ۲۰۱۵ از نزد جنگجویان داعش در سوریه بدست آمد.
سازمان تحقیقات تسلیحات جنگ گفته این راکت ۴۰ ملی متری نوع «او جی ۷» از سوی رومانیا به پولیس ملی افغانستان داده شده بود اما در سال ۲۰۱۵ از نزد جنگجویان داعش در سوریه بدست آمد.

XS
SM
MD
LG