لینک های دسترسی

Breaking News

مصاحبه با لورا بش، بانوی اول سابق ایالات متحده


مصاحبه با لورا بش، بانوی اول سابق ایالات متحده
مصاحبه با لورا بش، بانوی اول سابق ایالات متحده

خانم لورا بش نظریات خود را در مورد کتاب جدیدش بنام "صحبت از قلب" و تجاربش منحیث بانوی اول در مصاحبه یی اختصاصی با لینا روزبه در میان گذاشت.

خانم لورا بش، بانوی اول سابق ایالات متحده نظریات خود را در مورد کتاب جدیدش بنام "صحبت از قلب" و تجاربش منحیث بانوی اول در مصاحبه یی اختصاصی با لینا روزبه در میان گذاشت، وی بیان نمود که هنوز هم به فعالیت برای زنان افغان متعهد است.

لینا روزبه: شما در کتاب خود " صحبت از قلب" معلومات زیادی را در مورد زندگی شخصی خود و هشت سال در قصر سفید گنجانیده اید، چی باعث شد تا این کتاب را بنوسید؟

لورا بش: من میخواستم به مردم در مورد طفولیت خود معلومات بدهم که طفولیت جورج نیز بود، ما با هم بزرگ شدیم در عین شهر در غرب تکزاس، و میخواستم مردم چیز های دیگری را که خبرنگاران از من نپرسیدند نیز بدانند من فرصتی برای صحبت برای بیان انچه برایم مهم بود و دیگرموضوعات مثل کار های که زمانیکه در قصر سفید بودم انجام دادم داشتم که روی ان تا اخر عمر فعالیت خواهم کرد، یکی از این موضوعات افغانستان و یافتن راه های دیگر برای حمایت از زنان افغان است.

لینا روزبه: در مورد رئیس جمهور بش، وی با انتقادات زیاد مواجه بود ایا برای شما شنیدن بعضی از انتقاد های که واقعیت نداشت و یا شدید بود مشکل بود؟

لورا بش: انتقاد از رئیس جمهور مشکل ترین بخش زندگی در قصر سفید است ، این در یک جامعه دیموکراتیک و جائیکه در ان ازادی بیان وجود داشته باشد اتفاق می افتد که یکی از عمده ترین حقوق ماست و من این موضوع را درک میکنم.

لینا روزبه: میتوانید بعضی از بهترین و بدترین خاطرات خود را با ما در میان بگذارید؟

لورا بش: خاطرات خوبی زیادی دارم و همزمان لحظات غمگین نیز، حساس ترین لحظات برای ما در طول سالها در قصر سفید واقعه حملات دهشت افگنی یازدهم سپتمبر بود/دیدن فروریختن برج ها و درک این موضوع که این ا برای ایالات متحده چه در بخش تلفات و چه در بخش تاثر به چه مفهومی میتواند باشد و اینکه جورج باید چه کند تا کشور ما را در یک زمان بسا مشکل رهبری کند.

لینا روزبه: شما منحیث بانوی اول به بسیاری از فعالیت های روی اوردید که یکی از ان ارتقای حقوق زنان در افغانستان بود فکر میکند کار شما تفاوتی را در زندگی زنان افغان وارد اورده است؟

لورا بش: فکر میکنم توجه بزرگی روی افغانستان زمانیکه ما دیدیم که با زنان چگونه برخورد صورت میگیرد متمرکز شد/دختران از رفتن به مکتب بازداشته شدند و زنان بدون همراه اجازه ترک خانه خود را نداشتند، تفاوت میان زندگی انان و ما در اینجا انقدر فاحش بود که زنان امریکایی با انان به همدردی نشستند و میخواستند تا زنان افغان این موضوع را بدانند، و از انجائیکه همسرم رئیس جمهور بود من فرصت ارائه این پیام را داشتم و من امیدوارم که انان انرا شنیده باشند، من امیدوارم که انان درک نموده باشند که زنان امریکایی با انان ایستاده اند و ما خواهان بهترین ها برای انان هستیم.

لینا روزبه: ایا شما نگران این موضوع هستید که مصالحه با طالبان ممکن تاثیر منفی را بر زنان در افغانستان از خود برجای بگذارد؟

لورا بش: فکر میکنم که تمام مردم در افغانستان باید بسیار بسیار دقت کنند، شما میدانید که شما فرصت بازسازی کشور خود و انکشاف را بعد از چند سال جنگ داخلی و تهاجم شوروی سابق و سال های تحت حکومت طالبان دارید، من فکر میکنم که خیلی مهم است بخصوص برای زنان که عقب نشینی ننمایند و این حقوقی را که بدست اورده اند از دست ندهند، و برای هر فردی که در افغانستان زندگی میکند مهم است تا متحد شده و بگویند که میخواهند کشورشان را اباد نمایند و یک کشور خوبی را که برخورد با مردان و زنان در ان با احترام صورت میگیرد ایجاد کنند.

لینا روزبه: شما هنوز هم در بخش های مختلف فعال هستید که از جوانان اغاز و تا موضوعات مرتبط به صحت زنان می انجامد کمی در مورد فعالیت های کنونی خود معلومات بدهید؟

من و جورج مصروف اعمار کتابخانه ریاست جمهوری بش در شهر دالس تکساس هستیم که محل بود و باش ماست، بسیار از بازگشت به موطن خود در تکساس خوشحالیم/بخشی از کتابخانه دوران ریاست جمهوری بش بشکل یک انستتیوت و یک دفتر مبلغین خواهد بود و بخشی از ان به تحقیقات اختصاص داده شده است که روی روش های موثر و تاثیرگذار روی قوانین و اعمال و انفاذ ان متمرکز است و کار دیگری که من مصروف ان هستم اداممه کار من با زنان در بخش حقوق زنان در دور دنیا میباشد.

لینا روزبه: فکر میکنم بخشی از این کتابخانه به جنگ افغانستان نیز اختصاص داده شده است میتوانید کمی بیشتر در مورد ان تشریح دهید؟

لورا بش: افغانستان بخشی بزرگ و عمده هر دو موزیم و ارشیف بشمول انستتیوت را تشکیل میدهد ، من امیدوارم که ما افرادی را از افغانستان داشته باشیم که به این انستتیوت امده و در ان خطابه ایراد کنند و یا تحصیل و تحقیق نمایند تا قادر گردند برنامه های را که مربوط به پالیسی های که بنفع افغانستان است انکشاف دهند.

لینا روزبه: حکومت اقای اوباما در حال حاضر با مشکلات خویش در داخل و خارج از ایالات متحده روبروست ایا شما برای امریکایی ها در این زمان بسیار حساس پیامی دارید؟

لورا بش: فکر میکنم که هر حکومت در ایالات متحده کمی از انتقادادتی که تقریبا سریعا متعاقب اغاز ان حکومت عرض وجود میکند حیرت زده میشود، من انرا تجربه کرده ام/میدانک که مردانی بوده اند که رئیس جمهور بوده و افراد خوبی بودند و بسیار کوشیدند تا مسولیت رئیس جمهور بودن را به بهترین وجه بر ایفا کنند و فکر میکنم انچه اکنون در اینجا اتفاق می افتد نیز همین باشد.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

XS
SM
MD
LG