لینک های دسترسی

Breaking News

نخستین تعیینات در نخستین روز کاری احمدزی


اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان
اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان

اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور جدید افغانستان پس از ادای تحلیف و در نخستین روز کاری اش، تغییراتی را در پست های کلیدی حکومت وارد کرد. به همین سلسله حنیف اتمر، وزیر پیشین داخلۀ افغانستان به عنوان مشاور امنیت ملی حکومت جدید افغانستان گماشته شد.

صادق مدبر، رئیس پیشین ادارۀ امور ضمن تائید این خبر به رادیو آشنا گفت که ریاست دفتر ریاست جمهوری و ادارۀ امور شورای وزیران نیز با هم مدغم شد.

آقای مدبر همچنان افزود که ریاست دفتر رئیس جمهور که قبلاً به عنوان یک ادارۀ بودجوی مستقل بود، به ادارۀ امور مدغم شد. او افزود که آقای عبدالاسلام رحیمی، به حیث رئیس عمومی ادارۀ امور دارالانشای شورای وزیران تعین شد.

آقای اتمر در حالی به صفت مشاور امنیت ملی حکومت جدید افغانستان گماشته می شود که یک مشاور ارشد باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده گفت که توافقنامۀ امنیتی میان کابل و واشنگتن، روز سه شنبه امضا خواهد شد.

جان پودستا، روز دو شنبه در یک کنفرانس خبری در سفارت ایالات متحده در کابل گفت که امضای این سند راه را برای یک افغانستان امن و با ثبات هموار می سازد.

حنیف اتمر، به عنوان مشاور امنیت ملی حکومت جدید افغانستان گماشته شد.
حنیف اتمر، به عنوان مشاور امنیت ملی حکومت جدید افغانستان گماشته شد.

آقای پودستا گفت: "بسیار زیاد دیده به راه امضای توافقنامۀ امنیتی دو جانبه با افغانستان استیم، این یک گام مهم در راستای تقویت مشارکت استراتیژیک میان دو کشور است. ایالات متحده به موجودیت افغانستانی متعهد است که با ثبات، دارای حاکمیت ملی و متحد بوده و خود مسوولیت امنیت خود را داشته باشد."

آقای پودستا گفت که توافقنامۀ امنیتی دو جانبه چارچوب حقوقی را برای ایالات متحده فراهم می کند تا به آموزش، مشاورت و معاونت نیرو های امنیتی افغان ادامه بدهد، تا باشد که به گفتۀ وی دهشت افگنان هرگز از افغانستان برای انجام حملات بر ضد ایالات متحده و متحدین آن استفاده نکنند.

تا اکنون مشخص نشده است که آیا آقای احمدزی خود این سند را امضا خواهد کرد یا اینکه کدام مقام دیگر حکومت خود را برای امضای آن توظیف خواهد کرد. با اینحال مقامات امریکایی گفته اند که در توافقنامۀ امنیتی کدام تغییری وارد نشده و روی همان متن پیشین کار شده است.

رئیس پیشین ادارۀ امور می گوید که تا زمان اعلام کابینۀ جدید آقای احمدزی، وزرای کابینۀ پیشین به عنوان سرپرست امور وزارت خانه ها را به پیش خواهند برد.

رئیس جمهور جدید افغانستان گفته است که با شفافیت و دقت کامل از وزرای کابینۀ حکومت پیشین افغانستان حساب خواهد گرفت. آقای مدبر می گوید که رئیس جمهور کرزی ماه ها پیش به کابینۀ خود دستور تهیۀ گزارش کارکرد ۱۲ سالۀ حکومت و اینگونه حسابدهی را داده بود.

آقای مدبر علاوه کرد که گزارش های مدون همه کار های انجام شده، جاری و کار هایی که برای آینده پلان شده است از نطر بودجه و حسابدهی آماده است. او افزود هرگاهی که رئیس جمهور جدید خواسته باشد، وزرا آمادگی دارند تا به رئیس جمهور حسابدهی کنند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:45 0:00
لینک دانلود

رئیس جمهور جدید افغانستان همچنان روز دو شنبه اندکی پس از انجام مراسم تحلیف با صدور فرمانی عبدالله عبدالله را به حیث رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی و محمد خان و محمد محقق را به حیث معاونین آقای عبدالله تعین کرد و بر آنان تحلیف را اجرا کرد.

آقای احمدزی گفته است که حدود صلاحیت ها و وظایف کاری رئیس اجرایی افغانستان را با صدور فرامین جداگانه اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهور احمدزی همچنان روز دو شنبه پس از ادای سوگند، طی یک فرمان جداگانه، احمد ضیا مسعود را به حیث نمایندۀ فوق العادۀ رئیس جمهور در امور حکومتداری خوب تعین کرد. اما تا کنون روشن نیست که کابینۀ آقای احمدزی چه زمان و با چه ترکیبی برای کسب رای اعتماد به شورای ملی افغانستان معرفی خواهد شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG