لینک های دسترسی

Breaking News

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور افغانستان شد


اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور نو افغانستان اعلان شد
اشرف غنی احمدزی رئیس جمهور نو افغانستان اعلان شد

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات، عصر یکشنبه گفت "کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی احمدزی را بحیث رئیس جمهور افغانستان اعلان می کند."

آقای نورستانی همچنان عبدالله عبدالله را به صفت رئیس اجراییه در حکومت وحدت ملی افغانستان معرفی کرد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات پرسش های خبرنگاران را بی جواب گذاشته و گفت که آمار انتخابات در اختیار ستاد هر دو نامزد قرار گرفته است. او افزود که تفکیک کامل نتایج در اختیار هردو نامزد قرار داده شده است و توسط کمیسیون در یک مرحله بعدی نشر خواهد شد.

آقای نورستانی گفت "میلیون ها" افغان، با قبول خطرات و دشواری های زیاد، در هر دو دور انتخابات اشتراک ورزیدند. به گفتۀ وی مشکلاتی وجود دارد که برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را در افغانستان ناممکن میسازد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان عدم توزیع تذکره الکترونیکی و معلوم نبودن واجدین شرایط رای دهی ،معلوم نبودن حوزه انتخاباتی، نبود لست رای دهندگان د رحوزه مربوطه شان و امنیت را از چالشهای بزرگ برای برگزاری انتخابات شفاف خواند.

رئیس کمیسیون انتخابات گفت که امنیت کافی برای برگزاری انتخابات شفاف وجود ندارد و ثبات سیاسی به گونه یی نیست که کارمندان ملکی و امنیتی از پیگرد عدلی و قضایی هراس نمایند و از تخلف خودداری نمایند.

آقای نورستانی تایید نمود که بنابر عوامل ذکر شده در انتخابات دور دوم تقلبات از جوانب مختلف صورت گرفته و هر دو تیم انتخاباتی آنرا نیز مطرح نمودند،موجب مشکلات فراوان برای مردم افغانستان گردید.

نورستانی افزود که به همین منظور تفتیش صد در صدی آرا صورت گرفت. او افزود که گرچه این تفتیش بی سابقه بود اما این تفتیش نتوانست که تمامی موارد تقلب را که از سوی هردو تیم ادعا شده بود و از نقطه نظر ابعاد،عمق و پیچیدگی چشمگیر بوده کشف و برطرف نماید.

به گفتۀ آقای نورستانی در تفتیش ۱۱۹۴۵محل رای دهی انتخابات با اعتبار شناخته شده است و در ۱۲۶۰محل رای دهی باطل شناخته شده است و در ۹۶۷۷ محل بازشماری مجدد صورت گرفت. او افزود که صد ها هزار رای از هر دو کاندید باطل گردیده است.

اشرف غنی احمدزی در حالی بحیث رئیس جمهور افغانستان معرفی شد که روز یکشنبه هر دو نامزد ریاست جمهوری، موافقت نامه تشکیل حکومت وحدت ملی را امضا کردند.

متن کامل موافقتنامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان را در اینجا بخوانید.

XS
SM
MD
LG