لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: افغان‌ها تفرقۀ دینی و دشمنی را نمی‌پذیرند


رئیس جمهور غنی در مراسم عاشورا به مسجد امام زمان رفت
رئیس جمهور غنی در مراسم عاشورا به مسجد امام زمان رفت

رئیس جمهوری افغانستان گفته است که تعدادی از عناصر افراطی در تلاش اند تا احساسات مذهبی را برانگیزند؛ اما به گفتۀ وی، افغان‌ها در زندگی مشترک مذهبی شان مثال خوب برای کشورهای اسلامی اند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی که در مراسمی به یادبود از عاشورا در مسجد امام زمان در ساحۀ خیرخانۀ شهر کابل گفت که با وجود تلاش‌های پیهم "دشمنان"، مردم افغانستان وحدت خویش را نگه داشته اند.

مسجد امام زمان چندی پیش هدف مهاجمان انتحاری داعش قرار گرفت که در آن رویداد نزدیک به ۳۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان، کشته شدند.

رئیس جمهور غنی گفت "مردم افغانستان به اعتدال دینی باور دارند و هیچ تعبیر افراطی را که سبب تفرقه و دشمنی شود، نمی‌پذیرند".

به گفته آقای غنی، راه امام حسین اختلاف و شر نه؛ بلکه درس وحدت، خیر، اعتدال و برادری برای مسلمانان است.

رئیس جمهورغنی، در بخشی از سخنانش نیز گفت در شرایط کنونی "یزیدیان" عصر، می‌خواهند از طریق خشونت و زورگویی زندگی افغان‌ها را تلخ کنند.

مراسم دهم محرم یا عاشوران در افغانستان تحت تدابیر ویژۀ امنیتی برگزار شد و در ساحات شیعه نشین و اطراف مساجد و تکایای شیعیان در کابل، قوای اضافی امنیتی مستقر شده بود.

روند صلح افغانستان

در همین حال کریم خلیلی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان، جنگ جاری را تحمیل شده بر افغانان خواند که به گفته وی، هر روزاین جنگ از آنان قربانی می‎‌گیرد.

آقای خلیلی، گفت حکومت افغانستان باید برای تأمین صلح و پایان دادن به جنگ، تمام امکانات خویش را به کار گیرد.

رئیس شورای عالی صلح، افزود که اگر برای تأمین صلح "اقدامات فوری" انجام نشود، افغانستان به سوریه دوم مبدل خواهد شد.

او گفت "جنگ اگر تداوم پیدا کند و ما نتوانیم صلح را پیاده کنیم، افغانستان یک سوریه دیگر حتمی است که خواهد شد، نمی‌خواهیم افغانستان یک سوریه دیگر باشد، اجازه نمی‌دهیم که افغانستان تبدیل به سوریه دیگر شود".

آقای خلیلی تأکید کرد که حکومت افغانستان برای تأمین صلح تلاش‌های خویش را ادامه خواهد داد.

رئیس شورای عالی صلح، به وحدت ملی میان افغانان تأکید کرد و افزود که وحدت ملی بنیاد دفاع از افغانستان است و بدون آن دفاع از این کشور، ممکن نیست.

ریاست اجرائیه افغانستان نیز با نشر خبرنامه‌ای، به مناسبت روز عاشورا، به وحدت ملی میان افغانان تأکید کرده و از شهروندان این کشور خواسته است که با حفظ وحدت خویش دست "شر اندازان و نفاق افگنان" را از افغانستان کوتاه کنند.

XS
SM
MD
LG