لینک های دسترسی

Breaking News

نشست سفرای کشورهای قلب آسیا در کابل


سفرای کشورهای قلب آسیا مقیم کابل امروز دریک نشست مقدماتی که در مقر وزارت امور خارجه در کابل دایر شده بود روی موضوعاتی بحث کردند، که در کنفرانس آینده کشورهای قلب آسیا در شهر بیجنگ کشور چین مطرح خواهد شد.

قرار است کنفرانس یک روزه کشور های قلب آسیا که به تاریخ ۳۱ ماه اکتوبر سال جاری در شهر بیجینگ چین برگزار گردد.

سراج الحق سراج، معاون سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد کنفرانس بیجینگ به رسانه ها معلومات داده گفت "اصلاً بحث روی مسایل همکاری منطقوی است که اقتصاد، مبارزه علیه تروریزم و بعض موضوعات دیگر را در بر میگیرد. "

آقای دینگ زی جون، سفیر چین در مورد جلسه امروز گفت "در نشست امروزی توجه عمده ما روی مسوده قطعنامه کنفرانس بیجینگ است که وزارت امور خارجه افغانستان دو هفته قبل به هر یک از اعضای این کنفرانس فرستاده است. حالا ما با دقت بیشتر روی این مسوده کار میکنیم".

مقامات وزارت امور خارجه افغانستان در مورد اشتراک اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور افغانستان در کنفرانس بیجنګ خبر دادند که رییس جمهور احمدزی در راس یک هیات عالیرتبه مشتمل بر تیم خبرنگاران، تاجران، سرمایه گذاران و مامورین ارشد به بیجینگ سفر مینماید.

طبق منابع وزارت امور خارجه، رییس جمهور افغانستان، بر علاوه اشتراک و سخنرانی در مراسم افتتاحی این کنفرانس، دیدارهای رسمی که از قبل پلان شده است با رییس جمهور، صدراعظم و رییس کانگرس آنکشور نیز خواهند داشت.

آقای احمدزی در پوهنتون سینهوا سخنرانی خواهد کرد و همچنان اشتراک در مجمع تاجران افغان و چین نیز شامل برنامه او میباشد.

وزارت امور خارجه می گوید، در کنفرانس قلب آسیا یا پروسه استانبول ١۴ کشور بشمول فیدراسیون روسیه اعضای اصلی اند و ١٦ کشور و تعدادی از سازمانهای بین المللی به عنوان کشورها و سازمانهای حامی کنفرانس قلب آسیا میباشد که قبل از این در کابل، استانبول و الماتی برگزار شده بود و کنفرانس آینده در نوع خود چهارومین نشست میباشد.

یک تن از مامورین ارشد، وزارت خارجه در گفتگو اختصاصی با رادیو آشنا گفت که رییس جمهور احمدزی، در این سفر رسمی به کشور چین علاوه بر سخنرانی و دیدار با مقامات ارشد و بلند پایه کشور پهناور چین، روی شماری از تفاهمنامه ها نیز امضاء خواهد کرد که شامل کمکهای اقتصادی کشور چین به افغانستان خواهد بود.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG