لینک های دسترسی

Breaking News

آچه اندونزیا میزبان صدها پناهجوی روهنگیایی


بیشتر از دو هزار مهاجر بنگلادشی و اقلیت مسلمان روهنگیایی از میانمار بعد از اینکه توسط ماهیگیران محلی از آب نجات داده شدند، در کمپ های موقتی در ایالت آچه اندونیزیا زندگی می کنند.

براساس توافقنامه منطقه یی، مهاجرین روهنگیا برای یک سال در این کمپ ها بوده می توانند در حالیکه بنگله دیشی ها دوباره به کشورش شان فرستاده می شوند.

لیلیان فن، کارمند امداد رسان و پژوهشگر که در آچه کار می کند، می گوید تنها ماهیگیران محلی مایل بودند که مردم روهنگیایی را از آب ها نجات دهند.

لیلیان فن می گوید "منطقه یی مثل آچه که خود از درگیری های ۳۰ ساله متاثر شده است، یگانه جایی است که به واقعیت - ازمهاجرین روهنگیایی با روحیه انسان دوستانه استقبال کرده است. من از نقش آفرینان بین المللی، منطقه یی و ملی به خاطر بی کفایتی آنان مبنی بر نجات جان انسان های در معرض خطر - مایوس استم."

فن می گوید که مقامات به عوض اینکه در صدد نجات پناهجویان برآیند، به ماهیگیران گفتند تا در این خصوص مداخله نکنند اما ماهیگیران این دستور آنان را نادیده گرفتند.

فن علاوه می کند که نیروهای بحری اندونیزیا در عوض، شماری از قایق های ماهیگیران را از بین برده و مجوز آنان را به گونه مجازات از آنان گرفته اند. با این حال، ماهیگیران به جستجوی پناهنجویان ادامه دادند.

تعداد فزاینده یی از مسلمان روهنگیا در ایالت راخین میانمار به خاطر آزار و اذیت، خشونت و طرد فرار کرده اند. اقلیت مسلمان روهنگیا بدون تابعیت به سرمی برند.

وضعیت رقتبار این مردم، آنها را مجبور کرده تا توسط قایق های قاچاقچیان و سفر های مرگبار خود را به مالیزیا و اندونزیا برسانند. کارمندان امداد رسان می گویند تعداد زیادی از این مردم کشته و یا هم جدی مجروح شده اند.

حکومت اندونیزیا به مهاجرین روهنگیایی و بنگله دیشی در کمپ های موقتی آچه مبلغ ۱۷۴ هزار دالر کمک مالی شده است اما آنان می گویند حمایت بین المللی در کمک به این مهاجرین نیاز است.

تیک تیکی، کارمند امداد رسان و بیانگذار یک نهاد هماهنگ کننده می گوید که مهاجرین دراین کمپ ها در مورد آینده و اعضای خانواده هایی که هنوز هم در کشورهای شان با خشونت ها مواجه اند، نگران اند.

تیکی می گوید "حکومت اندونیزیا برای مهاجرین روهنگیایی یک سال سرپناه داده است اما همه می خواهند وضعیت شان را بعد از این یک سال بدانند اینکه آیا آنان دوباره به برما فرستاده می شوند یا اجازه اسکان مجدد به آنها داده می شود."

تعداد زیادی از روهینگیایی ها با وجود خطرات، هنوزهم خواهان مهاجرت به اندونیزیا استند. تیکی می گوید عقیده بر این است که شوهر برخی از زنان در کمپ های آچه که میانمار را در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ ترک کرده اند، در مالیزیا زندگی می کنند. آنان تلاش دارند تا در پیوستن به خانواده های شان بعد از ماه رمضان به آچه سفر کنند.

گزارش: ران کوربین، خبرنگار صدای امریکا در بنکاک

ترجمه: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG