لینک های دسترسی

Breaking News

جام ملت‌های آسیا: آیا فوتبال آسیا رو به رشد است؟


ضربۀ آزاد بازیکن تیم ازبکستان به سوی دروازۀ تیم عمان
ضربۀ آزاد بازیکن تیم ازبکستان به سوی دروازۀ تیم عمان

در سلسله رقابت های جام ملت های آسیا، روز چهارشنبه ۱۹م جدی، تیم های فوتبال جاپان – ترکمنستان، ازبکستان – عمان و قطر – لبنان به مصاف هم رفتند.

باز شدن زودهنگام دروازۀ تیم ملی فوتبال جاپان، پس از یک ضربۀ تماشایی مهاجم خط میانۀ تیم ترکمنستان، همگان را متعجب ساخت و این باور را در اذهان بینندگان و کارشناسان فوتبال تداعی کرد که تیم های فوتبال کشور های آسیا نیز تلاش ورزیده اند سطح فوتبال خود را بهتر از گذشته سازند.

کارکردگی تیم ازبکستان در برابر عمان، درخشش بهتر و پیروزی پر گول تیم فوتبال هند در رقابت با تایلند و پیروزی اردن در برابر آسترالیا، مدافع لقب قهرمانی جام ملت های آسیا، از مثال هایست که به باور کارشناسان و مبصرین فوتبال، نشان می دهد فوتبال آسیا به سوی بهتر شدن روان است.

در این جام ملت های آسیا، نه تنها پر گول بودن نتایج رقابت ها بلکه نحوۀ بازی، سطح تکتیک و گول های که با تکتیک عالی فوتبال به ثمر می رسد گواه بلند رفتن سطح فوتبال آسیا است.

باتوجه به افزایش تیم های اشتراک کننده در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۶ که ایالات متحده، کانادا و مکسیکو به گونۀ مشترک آن را میزبانی می کنند، انتظار می رود تیم های آسیایی، سطح تکتیک و توانمندی جسمانی شان را افزایش دهند.

رقابت روز چهارشنبه میان تیم های ترکمنستان و جاپان ۳-۲ به نفع جاپان پایان یافت. اما تیم جاپان که در جام جهانی سال ۲۰۰۲ تا مرحلۀ یک بر شانزدۀ حذفی صعود کرد و از همان جام به بعد در تمام جام ها از آسیا نمایندگی کرده است، نیمۀ نخست این بازی را ۱-۰عقب مانده بود.

در نیمۀ دوم بازی، جاپانی ها با به ثمر رساندن سه گول، نتیجه را ۳-۱ ساختند و ترکمنستانی ها هم در نیمۀ دوم با یک ضربۀ پنالتی نتیجه را ۳-۲ ساخت.

دومین رقابت روز چهارشنبه میان تیم های ازبکستان و عمان برگزار شد که در آن تیم ازبکستان با نتیجۀ ۲-۱، عمانی ها را شکست داده و سه امتیاز گروه F را از آن خود کرد.

در این گروه، جاپان و ازبکستان با سه سه امتیاز صدرنشین جدول اند و با این پیروزی ازبکستان توانست راه را برای صعود به دور بعدی این جام باز نگهدارد.

تیم های فوتبال قطر و لبنان از گروه E این جام نیز به مصاف هم رفتند که در آن قطری ها توانستند با دو گول تیم لبنان را از راه بر دارد. در این گروه تیم های عربستان سعودی و قطر به سه سه امتیاز صدرنشین جدول اند.

با این سه رقابت، دور نخست رقابت های گروهی جام ملت های آسیا به پایان رسید. در این دور تیم های هند، اردن، چین، کوریای جنوبی، ایران، عراق، عربستان سعودی، قطر، جاپان و ازبکستان تیم های رقیب شان را شکست دادند.

دور دوم رقابت های گروهی این جام روز پنجشنبه با مسابقه میان تیم های بحرین – تایلند، اردن – سوریه و هند – امارات متحدۀ عرب پیگیری خواهد شد.

در این دور سوریه و امارات متحدۀ عرب نهایت تلاش خود را خواهند کرد تا با کسب پیروزی، خود را چهار امتیازه بسازند. فرصت خوبی برای هند است تا با دومین پیروزی، جایگاهش را در دور حذفی یقینی سازد.

XS
SM
MD
LG