لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت‌ها در پیرو دست کم ۱۷ کشته برجا گذاشت


مقام‌‌های محلی در پیرو روز دوشنبه نهم جنوری (۱۹ جدی) گفتند که دست کم ۱۷ نفر زمانی کشته شدند که معترضان تلاش داشتند در نزدیکی میدان هوایی اولیاکا با نیروهای امنیتی و نظامی آن کشور درگیر شوند.

مقام‌های یک شفاخانهٔ محلی به تلویزیون پیرو گفته اند که دست کم دو نفر از این افراد در اثر اصابت مرمی، کشته شده اند.

مقام‌ها در حالی از کشته شدن این افراد گزارش داده اند که بحران سیاسی توام با خشونت از یک ماه به این اینسو در آن کشور ادامه دارد.

مظاهره کنندگان روز شنبه نیز تلاش کردند تا کنترول میدان هوایی اولیاکا را که توسط سربازان و پولیس محافظت می‌شود، زیر کنترول خود بیاورند.

معترضان خواهان کناره‌گیری دینا بولارته، رییس‌جمهور پیرو شده اند که پس از برکناری و دستگیری پدرو کاستیلو، رییس‌ جمهور برکنار شده‌ٔ آن کشور به تاریخ هفتم دسمبر ۲۰۲۲ به کرسی ریاست جمهوری کشورش تکیه زد.

کاستیلو پس از آن کرسی از ریاست جمهوری کشورش برکنار و سپس دستگیر شد که برای انحلال پارلمان پیرو تلاش کرد و در عین حال سعی کرد از طریق صدور فرامین، حکمرانی کند. او حالا با چندین مورد اتهام از جمله فساد اداری مواجه است.

برکناری و دستگیر کاستیلو از هفته‌ها به اینسو موجب درگیری‌ها در سراسر پیرو شده است، کشوریکه از سال‌ها به اینسو، با بی ثباتی سیاسی دست و پنجه نرم می‌کند.

معترضان به دلیلی برکناری کاستیلو که یک چپ‌گرا است، خشمگین اند و از بولارته می‌خواهند که استعفا دهد و بلافاصله انتخابات جدید در آن کشور برگزار شود. اما انتخابات پیرو که قرار بود در ماه اپریل ۲۰۲۴ برگزار شود،‌ از قبل تا سال ۲۰۲۶ به تاخیر انداخته شده است.

از آغاز برکناری و دستگیری کاستیلو تا حالا در اثر برخورد‌ها دست کم ۳۹ نفر در سراسر پیرو کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG