لینک های دسترسی

Breaking News

دست کم ۱۶۶ نفر در اثر سرمای شدید در افغانستان جان باخته اند


یک مقام رسمی روز شنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) گفت که در اثر موج سرمای شدید زمستان دست کم ۱۶۶ نفر در شرایطی در افغانستان جان باخته اند که مردم آن کشور با فقر شدید مواجه اند.

از تاریخ ۱۰ جنوری به اینسو برفباری های شدید در برخی مناطق افغانستان رخ داده، این کشور با قطع برق مواجه بوده و در عین حال، درجه سردی هوا در بخشی‌‌های از این کشور به منفی ۳۳ درجه سانتی‌گراد رسیده است.

ادارات امداد رسانی پیش از سرمای شدید هشدار داده بودند که بیش از ۵۰ در صد جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کند. این ادارات همچنین گفته اند که نزدیک به چهار میلیون کودک از سو تغذیه در این کشور رنج می‌برند.

ادارهٔ رسیدگی به آفات طبیعی افغانستان روز شنبه اعلام کرد که آمار از ۲۴ ولایت افغانستان نشان می‌دهد که شمار قربانیان سرمای شدید طی هفتهٔ گذشته از ۸۸ نفر به ۱۶۶ نفر افزایش یافته است.

رحمان زاهد، یک مقام ادارهٔ رسیدگی به آفات طبیعی افغانستان،‌ با نشر یک اعلامیهٔ ویدیویی، گفته است که سیلاب‌ها، آتش‌سوزی و نشات گاز که خانواده‌ها در افغانستان برای گرم کردن خانه‌های شان کار می‌گیرند، موجب مرگ مردم شده است.

علاوه بر آن، نزدیک به ۱۰۰ خانه ویران شده و نزدیک به ۸۰ هزار مواشی که منبع در‌آمد برای مردم فقیر است، تلف شده اند.

سازمان جهانی صحت در افغانستان گفته است که‌ تنها در ولسوالی پامیر ولایت بدخشان دست کم ۱۷ نفر در اثر شیوع بیماری "عفونت شدید تنفسی" جان باخته اند.

به گفتهٔ این سازمان، سرمای شدید مانع دسترسی انتقال کمک‌ها به مناطق دور افتادهٔ افغانستان می‌شود.

پس از خروج نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده از افغانستان، کمک‌های خارجی به این کشور به طور قابل ملاحظه کاهش یافت؛ دارایی بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده منجمد شد و بحران بشری را در این کشور که یکی از بدترین بحران‌های جهان محسوب می‌شود، تشدید کرد.

حکومت طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ زنان و دختران را از ادامهٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کردند، اقدامی که موجب تعلیق فعالیت بسیاری از سازمان‌های امداد رسانی در افغانستان شد.

با آنهم طالبان برای شماری اندکی از زنان در سازمان‌های غیرحکومتی اجازهٔ فعالیت در بخش صحی را صادر کردند.

XS
SM
MD
LG