لینک های دسترسی

Breaking News

پایان مرگبار رقابت فوتبال در اندونیزیا؛ ۱۷۴ نفر کشته شدند


کم از کم ۱۷۴ نفر در یک ستدیوم ورزشی در اندنیزیا زمانی کشته شدند که هزاران نفر از طرفداران خشمگین یکی از تیم‌های شامل در رقابت به میدان بازی یورش بردند و پولیس نیز برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور کار گرفت و این وضعیت سبب شد که صدها نفر زیر پا شوند.

مقام‌های اندونیزیایی روز یکشنبه دوم اکتوبر (دهم میزان) گفتند که این رویداد شام شنبه در شهر مالانگ به وقوع پیوسته و در آن کم از کم ۱۸۰ نفر دیگر زخمی شده است.

طرفداران تیم فوتبال اریما پس از آن به داخل میدان فوتبال در ستدیوم کانجوروهان یورش بردند که تیم رقیب، پرسیبایا سورابایا، با نتیجۀ سه مقابل دو تیم کانجوروهان را شکست داد. تیم‌های اریما و پرسیبایا سورابایا رقیبان دیرینه اند.

پولیس اندونیزیا که این ناآرامی را "آشوب" توصیف کرده است، پس از آن برای متفرق کردن و بیرون کردن تماشاچیان از داخل میدان اقدام به استعمال گاز اشک آور کردند که دو منسوب پولیس در برخورد با تماشاچیان خشمگین کشته شدند.

پولیس گفته است که اکثر کشته شدگان این رویداد یا در اثر ازدحام در زیر پاهای تماشاچیان جان باخته یا هم تا خفه شده اند.

امیل دارداک، معاون والی جاوای شرقی روز یکشنبه به رسانه‌های اندونیزیایی گفت که رقم کشته شدگان این رویداد مرگبار تا کنون به ۱۷۴ نفر رسیده است.

دونی یکی از تماشاچیان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفت: "پولیس گاز اشک آور پرتاب کرد و مردم فوراً تلاش کردند از صحنه فرار کنند و این وضعیت سبب شد که شمار زیادی جان ببازند."

این تماشاچی گفت: "هیچ اتفاقی نبود و هیچ شورشی وجود نداشت. نمی‌دانم مسله چی بود، آنان [پولیس] ناگهان گاز اشک آور استعمال کردند، همین موضوع مرا حیران کرد، آیا آنان در مورد کودکان و زنان [حاضر در ورزشگاه] فکر نکردند؟"

واکنش‌ها

جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا ضمن دستور تحقیقات در مورد این رویداد، از فدراسیون فوتبال آن کشور خواسته است که تا "بهبود امنیت" تمام بازی‌های فوتبال را متوقف کند. رییس جمهور ویدودو گفت: "به خاطر این تراژیدی عمیقاً متاسفم و امیدوارم که این آخرین تراژیدی فوتبال در کشور ما باشد."

تصاویر جریان این رویداد در داخل ستدیوم نشان می‌دهد که پولیس مقادیر زیاد گاز اشک آور را بر تماشاچیانی پرتاب می‌کنند که در صدد فرار از محل اند.

سازمان عفو بین‌الملل با نشر بیانیه‌ای خواستار تحقیقات شده که چرا پولیس در چنین محل مزدحم گاز اشک آور استعمال کرده است. در بیانیۀ این سازمان آمده است: "گاز اشک آور تنها برای متفرق کردن جمعیتی باید استعمال شود که دست به خشونت گسترده بزنند و روش‌های دیگر برای مهار کردن آن ناکام شده باشد. باید پیش از پیش به مردم هشدار داده شود که گاز اشک آور استعمال می‌شود و به آنان اجازه داده شود که پراکنده شوند."

مقام‌های اندونیزیایی گفته اند که این ستدیوم گنجایش ۴۲ هزار تماشاچی را داشت و به گفتۀ آنان تمام تکت‌های مسابقۀ شام شنبه فروخته شده بود. به گفتۀ پولیس حدود ۳۰۰۰ تماشاچی خشمگین وارد میدان شده بودند.

جیانی انفانتینو، رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) این رویداد را "تراژیدی فراتر از درک" خوانده است. کنفدراسیون فوتبال آسیاسی و شماری از کلپ‌های فوتبال اروپایی به شمول منچستر یونایتد، بارسلونا و پاریس سن ژرمن نیز به خاطر این رویداد ابراز تاسف و با قربانیان آن ابراز همدردی کرده اند.

در فاجعهٔ سال ۱۹۸۹ در داخل ستدیوم هیلسبورو در بریتانیا ۹۷ نفر از طرفداران تیم لیورپول کشته شدند. به همین ترتیب در سال ۲۰۱۲ تراژیدی متعاقب رویداد ورزشی در ستدیوم ندر سعید مصر منجر به مرگ ۷۴ نفر شد.

در سال ۱۹۶۴ در پایان رقابت فوتبال میان تیم‌های پیرو و ارجنتاین برای راه‌یابی به المپیک که در ستدیوم ملی لیما برگزار شده بود، کم از کم ۳۲۰ نفر در اثر ازدحام در زیر پا جان باختند و بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG