لینک های دسترسی

Breaking News

پس از زلزله در سوریه، دست‌کم ۲۰ نفر از یک زندان فرار کردند که اکثر شان داعشی اند


یکی از مناطق سوریه که در اثر زلزله‌ای روز دوشنبه ویران شده است
یکی از مناطق سوریه که در اثر زلزله‌ای روز دوشنبه ویران شده است

یک منبع در یکی از زندان‌های سوریه روز دوشنبه ششم فبروری (۱۷ دلو) گفت که پس از وقوع زلزلهٔ مرگبار در آن کشور، ۲۰ نفر از یک زندان فرار کردند که اکثراََ تندروان داعش در آن محبوس استند.

منبع گفته است که زندان در شهر راجو در نزدیکی مرز ترکیه موقیعت دارد و نزدیک به ۲۰۰۰ زندانی در آن به سر می‌برند. از میان این زندانیان،‌ نزدیک به ۱۳۰۰ نفر آن را تندروان مظنون داعش تشکیل می‌دهند. شماری از زندانیان این محبس نیروهای به رهبری کرد‌ها می‌باشند.

این منبع زندان راجو به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که پس از وقوع زلزله، محبوسین شورش برپا کردند و بخش‌های از زندان را در کنترول خود گرفتند. این زندان توسط یک جناح حامی ترکیه مدیریت می‌شود.

خبرگزاری فرانس پرس از قول این منبع گفت که "نزدیک به ۲۰ زندانی فرار کردند...اعتقاد بر این است که [آنان] تندروان داعش استند.''

زلزله‌ای به مقیاس ۷.۸ ریکتر که چندین پس لرزه را در پی داشت، صبح وقت دوشنبه بخش‌های از ترکیه و سوریه را تکان دارد. این زلزله زندان واقع در منطقهٔ‌راجو را نیز قسماََ تخریب کرد.

دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر اصلی آن در بریتانیا است، شورش در این زندان را تایید کرده، اما فرار زندانیان را تا حالا تایید نکرده است.

خبرگزاری فرانس‌پرس به نقل از مقام‌های سوریه و تیم‌های نجات گزارش داده است که دست‌کم ۱۴۴۴ نفر در اثر این زلزله در سرتاسر سوریه جان باخته اند. خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داده است که بیش ۲۱۰۰ نفر در اثر این زلزله در سوریه زخمی شده اند.

تیم‌ نجات موسوم به کلاه سفیدان گفته است که تنها در مناطق شما‌ل‌غرب سوریه که زیر کنترول شورشیان است، ۷۳۳ نفر جان باخته اند.

فرار از زندان راجو در حالی صورت گرفته است که تندروان داعش در دسمبر ۲۰۲۲ حمله‌ای را بر یک مجتمع امنیتی در شهر رقه انجام دادند تا جنگجویان شان در رقه انجام دادند، حمله‌ای که در اثر آن شش نیروی کردی کشته شدند. رقه در گذشته مقر اصلی تندروان داعش به حساب می‌رفت.

جنگ در سوریه پس از آن در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز شد که حکومت بشارالاسد، رییس جمهور سوریه، مظاهرات مسالمت‌آمیز را به شدت سرکوب کرد.

از آغاز منازعهٔ سوریه تا حالا نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در آن کشور کشته شده اند و این جنگ موجب شده تا ۵۰ در صد جمعیت پیش از جنگ آن کشور خانه‌های شان را ترک کنند و اکثر آنان در ترکیه پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG