لینک های دسترسی

Breaking News

قوۀ قضایی ایران از دستگیری ۵۲ معترض خبر داد


پولیس ایران روز جمعه با مداخله مظاهرۀ اعتراض کنندگان را در شهر کرمانشاه، بر هم زد و اعتراض کنندگان را پراگنده کرد.

مظاهرۀ روز جمعه در شهر کرمانشاه، یک روز پس از آن صورت گرفت که اعتراضات مشابه در سایر شهر های ایران صورت گرفت.

مظاهره کنندگان روز جمعه شعار های "زندانیان سیاسی باید آزاد شوند" و "یا آزادی یا مرگ" سردادند.

در همین حال، مقامات قضایی شهر مشهد، ایران، روز جمعه از دستگیری ۵۲ اعتراض کننده خبر دادند.

تا حال مقامات ایرانی دلیل دستگیری و اتهام وارده به آنان را اعلام نکرده اند. اما قبل بر این، مقام های امنیتی و پولیس در ولایت خراسان اعلام کردند که شماری از مظاهره کنندگان را به "تعرض به اموال عمومی و تخریب آنها" متهم کردند.

این در حالیست که نوار های ویدیویی نشر شده از جریان اعتراضات روز پنجشنبه نشان می دهد که مظاهره کنندگان آرام بوده اند، اما پولیس بر آنان حمله کرده است.

​فیلم های ارسالی بینندگان صدای امریکا نشان می دهد دست کم در سه شهر ولایت خراسان شامل مشهد، نیشابور و کاشمر، همچنین شهر شاهرود روز پنجشنبه هفتم جدی، مردم در اعتراض به گرانی و قیمتی دست به اعتراض زدند. این معترضان با شعارهایی علیه دولت، از وضعیت افزیش قیمت ها انتقاد کرده اند.

گروهی از مردم که در برابر شاروالی شهر مشهد گرد هم آمده بودند، شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور،مرگ بر روحانی، اسلام را تقسیم کردید، ‌مردم را ذله کردید" و "نه غزه، نه لبنان،‌ جانم فدای ایران" سر دادند.

اعتراضات سیاسی به ندرت در ایران رخ می دهد. اما در اغلب موارد مردمی که از وظیفۀ شان اخراج می شوند و یا معاش شان را به دست نمی آورند، دست به اعتراض می زنند.

احمد علم الهدی، نمایندۀ آیت علی خامنه ای در مشهد، گفته است که "چند نفر" با استفاده از اعتراض روز پنجشنبه شعار هایی را بر ضد دخالت ایران در منازعه منطقه سر دادند.

بر اساس گزارش ها، حکومت ایران به طور گسترده از حزب الله لبنان و گروه حماس در فلسطین حمایت می کند، اقدام که موجب انتقاد های شدید بین المللی به خصوص ایالات متحده و متحدین اروپایی امریکا شده است.

واکنش یک سناتور امریکایی

همزمان با دومین روز مظاهرات اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، تام کاتن، سناتور جمهوریخواه و از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی ایران، به این اعتراض ها واکنش نشان داد و خواستار حمایت از معترضین شد.

آقای کاتن روز جمعه در واکنش به اعتراضات در ایران گفت " رژیم ایران با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد".

تام کاتن، سناتور حزب جمهوریخواه، از منتقدان جدی حکومت ایران به شمار می رود
تام کاتن، سناتور حزب جمهوریخواه، از منتقدان جدی حکومت ایران به شمار می رود

سناتور کاتن همچنین افزود: آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دالر ناشی از لغو تعزیرات قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند، زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.

در هفته های اخیر شهر های مختلف ایران شاهد اعتراضات مشابه به خاطر گرانی مواد مورد نیاز شان بوده است. ده روز قبل نیز گروهی از مردم که سرمایه شان را به موسسات اعتباری سپرده اند و اکنون پول مردم را پس نمی دهند، در تهران شعارهای تندی بر ضد دولت و قوه قضاییه سر دادند.

XS
SM
MD
LG