لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌ها در سویدن کورس آموزش اتن ایجاد کرده اند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

شماری از افغان‌ها در شهر مالموی سویدن کورس آموزشی اتن را ایجاد کرده اند. مسوولان این کورس هدف از برگزاری این برنامهٔ آموزشی را زنده نگهداشتن و تقویت ارزش های سنتی و فرهنگی افغانستان عنوان کرده اند.

اتن از رقص های محبوب باستانی مردم افغانستان در مناسبت های ویژه‌ای خوشی و سرور است. در اوضاعی که ساز و سرود در افغانستان از سوی طالبان منع شده، در خارج از این کشور تلاش صورت می‌گیرد برخی از داشته های سنتی و فرهنگی افغانستان از جمله اتن حفظ شود.

محب نیازمند، یکی از برگزار کنندگان برنامهٔ آموزشی اتن در مالمو، می‌گوید با توجه به وضعیت کنونی در افغانستان به فکر برگزاری این برنامه شده است.

او گفت: "اتن یک ارزش فرهنگی ما و یک نمونه اتحاد و همبستگی ما است. و ما بخاطر این که این فرهنگ و ارزش های سنتی ما زنده نگه داشته شود و تقویت شود، آموزش اتن را برگزار می کنیم."

اتن با قدمت دیرینه از رقص های سنتی مردم افغانستان است و در هر بخش افغانستان به گونه‌های متفاوت اجرا می‌شود. زنان و مردان، بزرگسالان و جوانان در مناسبت های ویژه چون تجلیل سال نو، جشن استقلال و جشن های عروسی اتن می‌ کنند.


آموزش اتن برای جوانانی که در بیرون از افغانستان چون در سویدن بزرگ شده اند، خیلی خوش‌آیند است. اکبر یوسفزی، مدتی است که میل یادگرفتن اتن در سر دارد.

او گفت: "دوست دارم که رقص اتن را یاد بگیرم؛ یک بخشی از فرهنگ ما است. وقتی دوستانم که از کشورهای دیگر استند و از فرهنگ های شان یاد می کنند ما نیز به آشنایی با فرهنگ خودما تشویق می شویم."

رقص اتن در میان زنان و مردان در افغانستان، طرفداران زیادی دارد.

کلام مهمند سال های زیادی می شود از کشوراش دور است، اما مدتی می شود که شوق یادگرفتن اتن دارد. هدف او بیشتر، تشویق جوانان و نگهداشت فرهنگ افغانستان است.

آقای مهمند گفت: "باوجود این که ریش سفید هم شدیم دوست دارم که اتن را یاد بگیرم و با این کار می خواهم که جوانان را تشویق کنیم. وقتی ما به میدان می رویم جوانان نیز تشویق می شوند."

XS
SM
MD
LG