لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملی: روسیه و کشورهای آسیایی میانه از روند صلح حمایت کردند


دفتر مطبوعات شورای امنیت ملی افغانستان گفته است که در نخستین نشست کشورهای آسیایی میانه، روسیه و افغانستان در مورد مبارزه با تروریزم و جرایم سازمان یافته، روی روند صلح افغانستان نیز صحبت شده است.

این نشست در تاشکند، پایتخت ازبکستان با حضور مقام‌های بلند پایۀ امنیتی روسیه، افغانستان، ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان و قرغیزستان روز چهارشنبه (۳۰ جوزا) برگزار گردیده بود.

محمد حنیف اتمر، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز در این نشست اشتراک کرده بود.

قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در این نشست، وضعیت امنیتی افغانستان و منطقه مورد بررسی قرار گرفت و روی همکاری‌های مشترک برای مبارزه با تروریزم، تولید و قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از جرایم سازمان یافته، گفتگو شده است.

آقای قادرشاه افزود "در این نشست در مورد روند صلح و آشتی افغانستان و نقش فعال و همکاری کشورهای منطقه نیز بحث شد".

به گفته آقای قادرشاه، شرکت کننده‌گان این نشست تأکید کردند که تامین امنیت و ثبات در افغانستان باعث امنیت و ثبات در منطقه می‌گردد، به همین دلیل از پروسه صلح و آشتی در افغانستان "حمایت کامل شان" را اعلام کردند.

به گفته آقای قادرشاه، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، در این نشست برای توسعه همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریزم در افغانستان و منطقه، جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، طرح‌ها و پیشنهادات مشخص را ارائه کرده که برای عملی شدن این طرح‌ها تصمیم به ایجاد گروه‌های کاری گرفته شده است.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت "در این نشست فیصله شد که یک پلان کاری یا تطبیقی ساخته شود تا همین طرح‌ها و پیشنهادات هرچه زودتر عملی شود".

در مورد جزئیات این طرح، معلومات ارائه نشده است.

به گفته آقای قادرشاه، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان با مقام‌های امنیتی کشورهای آسیایی میانه و روسیه، نشست‌های جداگانه نیز داشته است.

سفر هیأت بلند پایۀ افغانستان به پاکستان

آقای اتمر در رأس یک هیأت بلند پایۀ امنیتی با مقام‌های امنیتی پاکستان نیز روز سه شنبه (۲۹ جوزا) در اسلام آباد دیدار کرد و مقام‌های دو کشور در مورد چگونگی تطبیق پلان عمل صلح و همبستگی صحبت کردند.

آقای اتمر را در این سفر، محمد معصوم استانکزی، رئیس عمومی امنیت ملی و ویس احمد برمک، وزیر امور داخله افغانستان همراهی می‌کرد.

قادرشاه، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت که سفر این هیأت افغان به دنبال دیدار جنرال قمر جاوید باجوه با رئیس جمهور غنی و تعقیب بحث‌های مقام‌های دو کشور بوده است.

او، گفت "قرار شده بود که بعد از عید، پلان عمل تطبیق شود بخاطر جلوگیری از خشونت، جلوگیری از خشونت‌ها در امتداد خط دیورند و همچنان بعضی موضوعات دیگری که در مورد آن فیصله شده بود، بحث و گفتگو صورت گرفته است".

آقای قادرشاه افزود که گفتگوها میان مقام‌های دو کشور "مثبت و سازنده" بوده است.

این در حالیست که پس از سفر اعلام ناشده مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به پاکستان، برخی رسانه‌های دو کشور گزارش‌های را منتشر کردند که رئیس جمهور غنی از طریق این هیأت به مقام‌های پاکستان تعهد کرده است که خط دیورند را به رسمیت می‌شناسد.

اما روز پنجشنبه (۳۱ جوزا) دفتر مطبوعات شورای امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای، این گزارش‌ها را رد کرد و آن را " کاملأ جعلی، بی اساس و پروپاگندا" خواند.

در خبرنامه شورای امنیت ملی آمده است "در جریان سفر اخیر هیأت بلند پایه امنیتی کشور به پاکستان، نه ملاقاتی با آقای جنرال باجوه صورت گرفته است ونه هم صحبتی با وی یا فردی دیگری در باره خط فرضی دیورند در میان بوده است".

بربنیاد خبرنامه، تا اکنون موضوع "خط فرضی دیورند" در هیچ مجلسی مطرح نشده و "نباید هم مطرح شود".

در خبرنامه آمده است که موضوع خط دیورند بستگی به مردم افغانستان دارد و هیچ حکومتی "حتی حق صحبت" در این مورد را ندارد.

XS
SM
MD
LG