لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مسلحانه به مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری در کابل؛ ۳۲ کشته ۶۰ زخمی


حملۀ مسلحانه دو مهاجم به مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری در شهر کابل با ۳۲ کشته و ۶۰ زخمی پایان یافت.

وزارت داخله افغانستان اعلام کرده است که درگیری میان مهاجمان مسلح و نیروهای ویژه پولیس در مراسم سالیاد عبدالعلی مزاری با کشته‌شدن دو مهاجم پایان یافته است.

وزارت‌های داخله و صحت افغانستان می‌گویند که در اثر گلوله‌باری مهاجمان مسلح بر مراسم سالیاد کشته‌شدن عبدالعلی مزاری در غرب کابل، ۳۲ نفر جان باخته و ۶۰ تن دیگر زخمی شده اند.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله به صدای امریکا گفت که این آمار نهایی نیست و احتمال افزایش قربانیان این رویداد وجود دارد.

به گفته سخنگوی وزارت داخله در میان قربانیان این رویداد زنان و کودکان نیز شامل اند.

وحیدالله مایار، سخنگوی وزارت صحت افغانستان به صدای امریکا گفت که ۵۸ زخمی از محل رویداد به شفاخانه‌های شهر کابل منتقل شده اند که در حال حاضر تحت مراقبت جدی داکتران قرار دارند.

آقای مایار افزود که وضعیت شماری از زخمی‌های این رویداد به دلیل جراحات شدید وخیم است.

وزارت داخله افغانستان همچنین می‌گوید که درگیری میان مهاجمان و نیروهای ویژه پولیس، پنج و نیم ساعت طول کشید و سر انجام با کشته‌شدن دو مهاجم مسلح حوالی ساعت ۴:۰۰ عصر پایان یافته است.

گلوله‌باری افراد مسلح حوالی ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه پیش از ظهر امروز جمعه ششم مارچ (۱۶ حوت) در غرب کابل زمانی آغاز شد که صدها نفر از هوداران رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان، مقام‌های ارشد حکومتی و چهره‌های سیاسی در "مصلای مزاری" برای گرامی داشت از سالیاد وی جمع شده بودند.

در این نشست عبدالله عبدالله، رییس اجراییه افغانستان، محمد محقق، کریم خلیلی، حامد کرزی، صلاح‌الدین ربانی و برخی از سیاستمداران افغان حضور داشتند.

گلوله‌باری در جریان سخنرانی کریم خلیلی آغاز شد و پیش از این رویداد حامد کرزی و صلاح‌الدین ربانی این نشست را ترک کرده بودند.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید که در این رویداد به هیچ مقام حکومتی و سیاسیون افغان آسیبی نرسیده است، اما نزدیکان محقق گفته اند که معصومه مرادی، والی پیشین دایکندی در میان زخمی‌ها است.

بر اساس معلومات وزارت داخله مهاجمان مسلح که دو نفر بودند در یک ساختمان "نیمه کاره" در نزدیکی این مراسم جابجا شده و به گلوله‌باری پرداخته اند.

واکنش‌های داخلی و خارجی

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در صفحه تویترش این حمله را محکوم کرده و آنرا "جنایت ضد بشری و علیه وحدت ملی افغانستان" خوانده است.

آقای غنی افزوده که با عبدالله عبدالله و کریم خلیلی تیلفونی صحبت کرده و جویای احوال شان شده است.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای این حمله را نکوهش کرده و گفته است که حمله بر محافل، مجالس ملی و مذهبی یک "جنایت ضد بشری و نابخشودنی" است.

شارژدافیر ایالات متحده امریکا در کابل ضمن محکوم کردن این حمله به بازماندگان قربانیان آن تسلیت گفته است.

روس ویلسن در صفحۀ تویترش از تلاش‌های سریع نیروهای امنیتی افغان برای از بین بردن مهاجمان قدرانی کرده است.

از سوی هم وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌ای با بازماندگان قربانیان این رویداد ابراز غم شریکی کرده است.

در اعلامیه این وزارت آمده است که اسلام‌آباد همواره برای پایان جنگ در افغانستان از راه‌های حل سیاسی حمایت کرده و از همه طرف‌ها خواسته است که برای تامین صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند.

تا اکنون مسوولیت این حملۀ را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است. طالبان با نشر اعلامیه‌ای دست داشتن در این رویداد را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG