لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حمله بر سفارت عراق در کابل را گرفت


مهاجمان انتحاری مسلح حوالی ساعت ۱۱:۱۰ قبل از ظهر امروز بر سفارت عراق در کابل حمله کردند
مهاجمان انتحاری مسلح حوالی ساعت ۱۱:۱۰ قبل از ظهر امروز بر سفارت عراق در کابل حمله کردند

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که حمله مهاجمان انتحاری و مسلح بر سفارت عراق در جاده چهارراهی انصاری در مربوطات حوزه چهارم امنیتی پس از چهار ساعت درگیری با کشته‌شدن تمام مهاجمان پایان یافت.

خبرگزاری اعماق، شاخۀ رسانه‌ای گروه دولت اسلامی یا داعش، گزارش داده است که جنگجویان آن گروه حمله را انجام داده اند.

این حمله حوالی ساعت ۱۱:۱۰ قبل از ظهر امروز زمانی آغاز شد که نخست یک مهاجم انتحاری مواد همراهش را در مقابل دروازه سفارت عراق منفجر ساخت و سپس سه مهاجم دیگر داخل سفارت گردیدند و با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند.

پس از سه ساعت درگیری، وزارت داخلۀ افغانستان با نشر خبرنامه‌ای می‌گوید "سه تروریست دیگر در درگیری با نیروهای قطعات خاص پولیس ملی به هلاکت رسیدند".

بر بنیاد خبرنامۀ وزارت داخلۀ افغانستان، نیروهای قطعات خاص پولیس ملی این کشور، پس از رسیدن به محل رویداد، در اقدام نخست سفیر، معاون سفیر و کارمندان سفارت را از محل رویداد به مکان امن انتقال داده اند و به هیچ کارمند این سفارت آسیبی نرسیده است.

رویترز به نقل از رسانه های محلی گزارش می دهد که دو کارمند افغان سفارت در این حمله کشته و سه تن دیگر مجروح شده است.

گروه داعش ادعا کرده است که دو حمله کنندۀ آنان بر دروازۀ ورودی حمله را انجام داده و دو تن دیگر وارد سفارت عراق در کابل شده ۲۷ محافظ سفارت را کشته اند.

واکنش ها

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان حمله را تقبیح کرده گفته است که مسوولیت حکومت افغانستان است تا از ماموریت های بین المللی در افغانستان حراست کند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ افغانستان نیز با تقبیح این حمله اذعان داشته است " تروریستان و حامیان‌شان باید بدانند که با این حملات ددمنشانه نمی‌توانند به اهداف شوم و غیر انسانی‌شان دست یابند".

وزارت خارجۀ عراق در بغداد، حملۀ روز دوشنبه بر سفارت آن کشور را در کابل تقبیح کرده است. احمد جمال، سخنگوی آن وزارت حمله را "دهشت افگنانه" خوانده است.

جان نیکلسن، فرمانده نیرو های حمایت قاطع در افغانستان حمله بر سفارت عراق در کابل را محکوم کرده طی اعلامیه یی گفته است "شاخۀ خراسان گروه داعش تنها در پی صدمه رساندن به آیندۀ صلح آمیز مردم افغانستان است. آنان در حملات خود ناکام شده و شکست خواهند خورد".

فرماندۀ امریکایی در افغانستان می گوید که شاخۀ گروه داعش در افغانستان، با حملات طیاره های بدون سرنشین و عملیات مشترک نیرو های ویژۀ افغانستان و امریکا، شدیداً ضربه دیده و در سال روان صدها جنگجو و فرمانده آنان کشته شده است.

تاهنوز رسماً تایید نشده است که حمله بر سفارت عراق در کابل، در ارتباط مستقیم شاخۀ خراسان گروه داعش با آن گروه در عراق و سوریه انجام شده است یا خیر.

اما، به باور کارشناسان، گروه داعش با حمله بر سفارت عراق در کابل، تلاش کرده است توجه را از شکست های بزرگ آن گروه در هفته های اخیر در عراق و سوریه منحرف سازد.

XS
SM
MD
LG