لینک های دسترسی

Breaking News

حمله به شفاخانۀ سردار داوود خان بیش از ۳۰ کشته برجاگذاشت


این حمله حوالی ساعت ۹:۱۵ صبح امروز به وقت محل به وقوع پیوست
این حمله حوالی ساعت ۹:۱۵ صبح امروز به وقت محل به وقوع پیوست

سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان گفته است که در حملۀ مهاجمان مسلح بر شفاخانۀ سردار محمد داوود خان، بیش از ۳۰ نفر کشته شده است.

داکتر فیروزالدین فیروز، وزیرصحت عامۀ افغانستان به صدای امریکا گفت که شفاخانۀ وزیراکبرخان و سایر شفاخانه های ملکی ۷۰ مجروح را ثبت و تحت مراقبت قرار داده است.

جنرال دولت وزیری به صدای امریکا گفت که در میان قربانیان این رویداد، داکتران، نرس‌ها، کارمندان شفاخانه و بیماران شامل اند.

گروه دولت اسلامی یا داعش مسوولیت این حمله را به دوش گرفت که گفته می شود چهار مهاجم در آن دست داشت. سخنگویان طالبان در نخستین لحظات پس از این رویداد در شبکه های اجتماعی نوشتند که حملۀ یاد شده به آن گروه ربطی ندارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان در صفحۀ تویترش نوشته است که عملیات تصفیوی نیروهای خاص پولیس ملی در ساحه به پایان رسید و تروریستان شامل در حمله امروز توسط این نیروها از بین برده شد.

سخنگوی وزارت داخله همچنان نگاشته است "تیم تحقیقات نیروهای امنیتی در محل رویداد اند تا شمار تلفات ناشی از حملۀ تروریستی امروز بر شفاخانۀ نظامی را روشن سازند".

حوالی ساعت ۹:۰۰ صبح امروز، شفاخانه سردار محمد داوود خان هدف حمله انتحاری و تهاجمی قرار گرفت و حوالی ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر پایان یافت.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به صدای امریکا گفت، یک مهاجم نخست خود را در دروازۀ ورودی منفجر ساخت و سپس سه مهاجم دیگر وارد شفاخانه شدند.

به گفتۀ وی، این سه مهاجم که مجهز با اسلحه و بم‌های دستی بودند، به منزل دوم و سوم ساختمان شفاخانه داخل شده و به درگیری پرداختند.

واکنش‌ها

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در سخنرانی به مناسبت روز جهانی زن با اشاره به این رویداد "حمله به شفاخانه را حمله به تمام مردم افغانستان" توصیف کرد.

پیشتر از این عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت افغانستان در مراسم گرامیداشت از روز جهانی زن این حمله را محکوم کرد و آن را کار "دشمنان" مردم افغانستان خواند. آقای عبدالله عهد کرد که انتقام خون مردم افغانستان گرفته خواهد شد.

ماموریت ملل متحد در افغانستان یا یوناما این حمله را "تکاندهنده،" ناجوانمردانه،" و "منفور" خوانده که به گفتۀ این نهاد "آسیب پذیرترین" افراد را هدف قرار داد.

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان با نشر پیامی این حمله را محکوم کرده و آن را جنایت وحشتناک خوانده و به همکاری با نیروهای امنیتی افغانستان ابراز آماده گی کرده است.

سفارت بریتانیا این حمله را زشت خوانده و آن را محکوم کرد. حکومت آلمان نیز حمله به شدت محکوم کرده و آن را "کینه توزانه و بزدلانه" خوانده است که به گفتۀ حکومت آن کشور ماهیت اعمال "غیرانسانی و وحشیانۀ" داعش را نشان می‌دهد.

پیش از این نیز، حدود پنج سال پیش، یک حملۀ انتحاری در شفاخانه سردار محمد داوود خان به وقوع پیوست و تلفاتی را به بار آورد.

XS
SM
MD
LG