لینک های دسترسی

Breaking News

وضعیت تحصیلی در پوهنتون امریکایی افغانستان پس از مسلط شدن طالبان


پوهنتون امریکایی افغانستان یکی از مراکز معتبر تحصیلی در کابل با به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در آن کشور متاثر شده است.

مسوولان این پوهنتون به دلیل تهدیدات امنیتی تصمیم گرفته اند که برنامه‌های تحصیلی را به طور کامل، به شکل آنلاین و مجازی ارایه کنند.

شماری از محصلان این نهاد تحصیلی به پوهنتون‌های امریکایی در سایر نقاط جهان به شمول آسیایی میانه و شرق میانه منتقل شده اند.

مقامات این پوهنتون می‌گویند که پس از تحولات در ماه اگست سال گذشته در افغانستان، تحت فشار شدید قرار گرفته و تلاش کرده‌اند تا از محصلان این مرکز تحصیلی محافظت کنند.

ویکتوریا فونتن، معاون پوهنتون امریکایی در افغانستان می گوید که ادارۀ این پوهنتون در قسمت انتقال و جابجا کردن محصلان در پوهنتون‌ها در بیرون از افغانستان کمک کرده‌اند.

او در مصاحبۀ به صدای امریکا گفت: "ما با محصلان ما در داخل افغانستان و شماری دیگر که می خواستند به کشورهای دومی در آسیایی میانه و سایر نقاط جهان منتقل شوند، از نزدیک کاری می کردیم و روند انتقال آنها را به آسیایی میانه، لبنان و ایالات متحده تنظیم کردیم".

مسوولان پوهنتون امریکایی در افغانستان می گویند که آنان موفق شده‌اند تا شماری از محصلان دختر را نیز در پوهنتون‌های امریکایی در آسیایی میانه، لبنان، عراق و قطر جاگزین کنند.

اما برنامه‌های اکادمیک این پوهنتون مانند زمان همه‌گیری کووید۱۹ از راه دور و به شکل مجازی طی یکسال گذشته به پیش برده می شود.

خانم فونتن گفت: "با شرایط فعلی در کابل، برنامه‌های خود را عیار ساختیم. یعنی محصلان با مشکلات دسترسی به مواد درسی و وصل شدن به ساعت‌های درسی روبرو اند. شماری دیگر با مشکلات بی‌برقی و دسترسی به انترنت روبرو اند".

او علاوه کرد که با در نظر داشت شرایط کنونی در افغانستان، مسوولان پوهنتون تلاش می کنند که مواد درسی با کیفیت را به طور مجازی در اختیار محصلان در افغانستان قرار دهند. اما شماری از محصلین این نهاد تحصیلی در هراس اند که ممکن هدف قرار گیرند.

گروه طالبان در ماه اگست سال ۲۰۱۶ حملهٔ مسلحانه‌ای را بر این پوهنتون انجام داده و حد اقل ۱۷ نفر را کشتند.

مهدیه از جمله محصلین این پوهنتون است که به دلیل تهدیدات امنیتی افغانستان را ترک کرده است، اکنون یکجا با خانواده اش در ترکیه به سر می برد.

او گفت: "با آمدن طالبان محصلان مشغول برنامه‌های خود بودند و ترسی که مختص بین محصلین وجود داشت به این دلیل که مربوط پوهنتون امریکایی ها بودیم و در گذشته پوهنتون مورد حمله قرار گرفته بود و در آینده معلوم نبود چی خواهد شد".

مهدیه می گوید که شماری از محصلان این نهاد، قبل از سقوط کابل نیز پیام‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کردند و شماری دیگر از آمدن به صنوف درسی خود داری می‌کردند.

او در مورد وضعیت دختران افغان که از حق آموزش باز مانده اند، اظهار ناراحتی می‌کند و امیدوار است که برای همۀ دختران در افغانستان زمینۀ تحصیل فراهم شود.

او علاوه کرد: "مشکلات که طالبان سد راه آنها گذاشته اند، در برابر‌ آن مبارزه می‌کنند و رو به آینده نگاه می‌کنند".

پوهنتون امریکایی افغانستان در سال ۲۰۰۴ به طور مستقل و غیر انتفاعی بنیان گذاشته شد. این یگانه نهاد تحصیلی در افغانستان است که دروس آن مطابق سیستم معیاری امریکا با استادان خارجی پیش برده می شود و از حمایت شخصیت های امریکایی بشمول لورا بش، بانوی نخست پیشین ایالات متحده برخوردار است.

با وجود تحولات اخیر در افغانستان، بیشتر از ۱۰۰محصل از رشته‌های مختلف در ماه می و جون امسال از پوهنتون امریکایی افغانستان فارغ شده اند.

XS
SM
MD
LG