لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم استرالیا با سران حکومت افغانستان در کابل گفتگو کرد


صدراعظم استرالیا روز دوشنبه در رأس هیأتی به کابل آمده بود
صدراعظم استرالیا روز دوشنبه در رأس هیأتی به کابل آمده بود

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که ملکم ترنبل صدراعظم استرالیا، روز گذشته در سفرش به کابل، در دیدار با رئیس جمهور غنی در ارگ، روی همکاری‌های دوجانبه صحبت کرده است.

بر بنیاد خبرنامه‌ای ارگ، ملکم ترنبل صدراعظم استرالیا روز دوشنبه، در رأس یک هیات عالی‌رتبۀ آن کشور به کابل آمد و مراتب تسلیت و همدردی خویش را به رئیس‌ جمهور و مردم افغانستان به ‌خاطر حادثه تروریستی روز جمعه گذشته در قول ‌اردوی ۲۰۹ شاهین، اظهار کرده است.

ملکم ترنبل گفته است، کشورش علاقمند است که میان پوهنتون‌های استرالیا و افغانستان، رابطه ایجاد گردد تا در بخش‌های معادن، مدیریت آب، مدیریت برنامه‌ها و پروژه‌ها و همچنان در بخش صحت با افغانستان همکاری کنند. او تعهد کرده است که در برگشت‌اش به استرالیا، این موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس جمهور غنی، نیز با اشاره به دوستی دیرینۀ استرالیا با افغانستان، از کمک و همکاری‌های آن کشور در عرصه‌های مختلف سپاسگزاری کرده است.

قبل از سفر صدراعظم استرالیا در رأس هیأتی بلندپایه آن کشور، رئیس جمهور غنی در اوایل ماه جاری به استرالیا رفت و در سفر رسمی‌اش به آن کشور، توافقنامۀ تخنیکی و سیاسی میان دو کشور، و همچنان بر اساس تعهدات نشست بروکسل، تفاهمنامۀ کمک ۳۲۰ میلیون دالری میان افغانستان و استرالیا امضا شد.

از سوی دیگر، عبدالله عبدالله ریاست اجرائیه افغانستان نیز روز گذشته در قصر سپیدار با ملکم ترنبل صدراعظم استرالیا دیدار کرده است.

بر اساس خبرنامه‌ای سپیدار، دو جانب افزون بر مسایل کنونی افغانستان، روی برگزاری انتخابات، تاریخ آن و استفاده از تکنالوژی انتخابات، مبارزۀ کنونی در برابر هراس‌افگنی نیز صحبت کرده اند.

رئیس اجرائیه افغانستان در این دیدار، گفته است که برای پیروزی بر هراس‌افگنان تقویت همکاری‌ها میان ائتلاف بین‌المللی و حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۷ الزامی است.

او گفته است: «متأسفانه پاکستان از تروریزم به عنوان ابزاری برای تحقق سیاست خارجی خویش استفاده می‌کند و این حرکت به نفع هر دو کشور و منطقه نیست».

ریاست اجرائیه افغانستان به نقل از آقای ترنبل نوشته است که آن کشور آماده است تا حکومت افغانستان را در امر مبارزه با هراس‌افگنی و داعش کمک و همکاری کند.

صدراعظم استرالیا هم‌چنان اطمینان داده است که کشورش برای برگزاری انتخابات شفاف به افغانستان کمک می‌کند.

نیروهای استرالیایی اکنون در قالب قوای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان، به آموزش و مشورۀ نیروهای امنیتی افغان مشغول اند.

XS
SM
MD
LG