لینک های دسترسی

Breaking News

رد اتهامات شکنجه درکمپ های مهاجرین از سوی استرالیا


کودکان پناهجو در کمپ نائورو در حالی بازی دیده می شوند.
کودکان پناهجو در کمپ نائورو در حالی بازی دیده می شوند.

استرالیا اتهامات مطرح شده از سوی فعالان حقوق بشر مبنی بر شکنجۀ پناهجویان را که در جزیره کوچک جنوبی اقیانوس آرام نگهداری می شوند، رد کرده است.

گزارش عفو بین الملل نشان می دهد که بسیاری از پناهجویان برای رهایی از این وضعیت در کمپ نائورو که توسط حکومت آسترالیا مدیریت می گردد، دست به خود کشی زده اند تا از "باز داشت نا محدود" در این کمپ، رهایی یابند.

سازمان عفو بین الملل گزارش می دهد که حبس پناهجویان در جزیره کوچک جنوبی نائورو اقیانوس آرام نشان دهندۀ "غفلت سیستماتیک و ظلم است."

گزارش این سازمان که تحت عنوان" جزیرۀ ناامیدی " به نشر رسیده همچنان آسترالیا را متهم به ناکامی در قسمت فراهم آوری فضای امن برای پناهجویان نوجوان کرده و گفته است که وضیعت نا امن، نوجوانان را از رفتن به محروم کرده است. عفو بین المللی در این گزارش گفته است که عدم فراهم آوری فضای امن برای این پناهجویان، نقض حقوق کودکان به شمار می رود.

در حال حاضر، برای بیش ۷۵۰ پناهجویان در این جزیره پناهندگی داده شده است که اکثر آنان شهروندان افغانستان و ایران می باشند و آنان در میان ده هزار جزیره نشینان نائورو زندگی می کنند. اما عفو بین الملل ادعا می کند که با وجود اعطای پناهندگی، این پناهجویان هنوز هم به مراقبت های صحی دسترسی ندارند و در وضعیت وخیم زندگی می کنند.

آنا نیستت، نوسیندۀ این گزارش عفو بین المللی، می گوید که وضعیت پناهجویان در جزیره نائورو آسترالیا غیر قابل تحمل است.

خانم نیستت در مورد گفت: " فکر نمی کنم که تا حال به این سطح اختلالات روانی را شاهد بوده باشم. هیچ دلیلی برای این وضعیت رقت بار دیده نمی شود. آنان در ساحه جنگ نیستند. آنان مناطق جنگی را که ما در مورد آن صحبت می کنیم، ترک کرده اند و حال در اینجا بدون کدام آیندۀ به سر می برند و هر روز با توهین و سو بر خورد، دست و پنجه نرم می کنند ."

عفو بین المللی بد رفتاری ها در مقابل پناهجویان را شکنجه عنوان کرده است، اما مقام های آسترالیایی این ادعا ها را رد می کنند.

مایک پیزولو، رئیس اداره مهاجرت آسترالیا، در یک جلسۀ کمیته پارلمانی در کانبرا گزارش عفو بین الملل را رد کرد.

پیزولو در مورد گفت: " توضیحات این گزارش را نمی پذیرم و از آن متعجب نیستم، زیرا همچو گزارش سازمان عفو بین المللی را با موضوعات مشابه قبلا دیده ام. من به نمایندگی از وزارت مهاجرت استرالیا و سیاست های این کشور، گزارش عفوبین المللی را قاطعانه رد می کنم. نقض هر گونه قانون – چه بین المللی و یا سایر قوانین نه موقف حکومت آسترالیا است ونه هم موضع وزارت مهاجریت این کشور."

بر اساس قوانین سختگیرانۀ آسترالیا، پناهجویانی که می خواهند با عبور از آب ها به آن کشور برسند، در جزیره نائورو و یا مانوس در پاپوا گینه جدید برگردانیده می شوند تا در آنجا مورد باز پرس قانونی قرار گیرند.

هیچ پناهجوی به آسترالیا از این طریق پذیرفته نمی شود و حکومت آسترالیا مدعی است که این وضعیت را صرف به خاطر اختیار کرده است تا سایر مردم زندگی خود را به خطر نیاندازند و برای رسیدن به آسترالیا راه های پرخطر بحری را اختیار نکنند.

در یک سال گذشته، بیش از یک میلیون پناهجو که بیشتر آنان شهروندان سوری، افغان و عراقی می باشند، به دلیل افزایش نا امنی و جنگ راهی کشور های اروپایی شده اند.

به گفتۀ مقامات افغانستان بیش از ۲۵۰ هزار تن از شهروندان افغانستان کشورش شان را به قصد کشور های اروپایی ترک کرده اند. در حال حاضر، تعداد زیادی آنان با خطر برگشت اجباری از کشور های اروپایی مواجه اند--به خصوص افغان های که به آلمان پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG