لینک های دسترسی

Breaking News

صدور حکم محکمه آسترالیا مبنی بر پرداخت غرامت به مهاجران


پناهجویان در یک کمپ مهاجران در جزیره ناورو از وضعیت بد زندگی در آن کمپ شکایت داشتند. (آرشیف)
پناهجویان در یک کمپ مهاجران در جزیره ناورو از وضعیت بد زندگی در آن کمپ شکایت داشتند. (آرشیف)

یک محکمه در آسترالیا طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن حکومت آن کشور میلیون ها دالر غرامت را به پناهجویانی پرداخت خواهد کرد که در کمپ سواحل پاپوا نیو گینه در بازداشت بودند.

قاضی این محکمه گفت که به زندانیان سابق که در یک مرکز در پاپوا نیو گینه نگهداری می شدند، باید به خاطر بازداشت غیرقانونی، غرامت پرداخت شود.

این بزرگترین معامله حقوق بشری در تاریخ حقوقی آسترالیا می باشد.

پناهجویان و پناهندگانی که در یک کمپ تحت اداره آسترالیا در جزیره مانوس در پاپوا نیو گینه بین سال های 2012 و 2016 نگهداری شده بودند از پرداخت غرامت پنج میلیون دالری مستفید خواهند شد.

این مردان ادعا کردند که آنها به گونه جسمی آزار و به طور روانی آسیب دیده اند و اینکه آنها به اشتباه زندانی شده بودند.

مطابق این اقامه دعوی، بیشتر از 1900 فرد توقیف شده در شرایط غیر انسانی نگهداری شده بودند و به آنها مراقبت طبی پایین تر از معیار داده شده بود و در معرض بدرفتاری و خشونت قرار گرفته بودند.

حکومت آسترالیا مسوولیت هیچ یک از این ادعا را به دوش نگرفته اما گفت که می خواهد برای اجتناب از محاکمه طولانی و گزاف این قضیه را حل و فصل کند.

اما روری والش، از دفتر وکالت حقوقی سلاتر و گردون که از شاکیان نمایندگی می کند، پیروزی اخلاقی را بر حکومت آسترالیا در این قضیه ادعا کرده است.

انتظار می رود کمپ پاپوا نیو گینه تا ختم ماه آینده میلادی مسدود شود. بعضی از پناهجویان این کمپ شاید در ایالات متحده اسکان مجدد شوند، اما سرنوشت 800 تن از این مردان در جزیره مانوس هنوز واضح نشده است.

آسترالیا هزینه مالی دو کمپ را در آقیانوس آرام جنوبی می پردازد که شامل یک مرکز در جمهوری کوچک نارو است – جایی که وضعیت آن نیز توسط گروه های حقوق بشر تحت انتقاد قرار گرفته است.

حکومت آسترالیا تاکید کرده است که سیاست های مهاجرت آن کشور پناهجویان را از عبور خطرناک دریایی با قایق های گروه های قاچاقبر منع کرده است.

در ابتدای ماه اسد سال جاری، آسترالیا یکبار دیگر هر گونه توافق با ملل متحد را روی اسکان مجدد مهاجرین مقیم در دو کمپ جزایر دور افتاده اوقیانوس آرام رد کرد.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفت که آن کمیشنری و آسترالیا توافق کرده اند تا به ۱۲۵۰ پناهجویی که در کمپ های جزایر پاپوا نیو گینی و ناورو زندگی می کنند، کمک نمایند تا در ایالات متحده امریکا اسکان مجدد یابند.

شماری زیادی از مهاجران افغان در این دو کمپ در جزایر اقیانوس آرام مقیم اند.

ملل متحد می گوید یکی از شرایط این توافق آن است که اگر کدام عضو نزدیک خانواده پناهجویان آسیب پذیر، در آسترالیا مقیم باشد، باید به آن ها اجازه اقامت در آسترالیا داده شود.

اما جولی بیشوپ، صدر اعظم و پیتر دتون، وزیر امور مهاجرت آسترالیا این ادعای ملل متحد را رد کرده می گویند همچو توافقی صورت نگرفته است.

پالیسی کمک به مهاجرین کمپ های جزیره اوقیانوس آرام در زمان حکومت تونی ابوت، صدر اعظم پیشین آسترالیا در سال ۲۰۱۳ به مرحلۀ اجرا در آمد.

توافق روی برنامه اسکان مجدد آن مهاجران که در زمان حکومت بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده صورت گرفته بود، با مخالفت حکومت کنونی آن کشور به رهبری دونالد ترمپ مواجه شد.

رئیس جمهور ترمپ می گوید که به آن توافق احترام می گذارد در حالکیه در یک پیام تویتر خود در ماه فبروری، آن را یک "توافق ابلهانه" عنوان کرده بود.

XS
SM
MD
LG