لینک های دسترسی

Breaking News

لغزش کوه باشندگان یک قریه را در بدخشان زیر خاک کرد


در اثر لغزش کوه در ولسوالی ارگو ولایت بدخشان، به گفتۀ مقامات، صدها خانواده در زیر آوار خاک گیر مانده است.

این حادثه قبل از ظهر روز جمعه، در قریه آب باریک آن ولسوالی رخ داد و مردم محل تلاش به خرج دادند تا آن عده افرادی را که زیر آوار مانده اند، نجات دهند.

فضل الدین عیار، قوماندان امنیه بدخشان در برنامه صبح شنبه رادیو آشنا گفت حدود ۲۵۰ تن شامل زنان و مردان سالخورده و کودکان در لغزش زمین در ولسوالی ارگو ظهر جمعه جان باخت.

آقای عیار افزود شاهدان عینی گفتند بین ۲۰۰ تا ۲۱۵ خانه زیر آوار خاک و گِل شده است.

قوماندان امنیه بدخشان گفت ساکنان خانه های همجوار محل حادثه که حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ خانه را احتوا می کند از خانه های شان دور شده است زیرا یک درز دومی بالای تپه نزدیک آنان دیده شده است.

به گفته آقای عیار، هفت نفر زنده، سه جان باخته، و دو زخمی از زیر آوار خاک بیرون کشیده شده است. او گفت حجم زیادی از خاک و گل روی خانه ها ریخته شده است که عملیات نجات آسان نیست.

ارقام ضد و نقیص مقامات

شاه ولی الله ادیب، والی بدخشان شام جمعه به نقل از رئیس شورای ولایتی بدخشان گفت که در ریزش اول کوه حدود ۶۰۰ نفر از مردم محل به کمک شتافتند اما با لغزش دوم برعلاوه کسانی که قبلاً زیر آوار شده بودند، کمک کنندگان نیز زیر آوار خاک گیر ماندند.

والی بدخشان تعداد کسانی را که زیر خاک شده اند بیش از ۲۵۰۰ نفر ارایه کرد که در آن طفل، زن و مرد شامل است.


اما احمد نوید فروتن، سخنگوی والی بدخشان تعداد گیر ماندگان این رویداد را حدود ۲۱۰۰ نفر گزارش داد.

داکتر نور خاوری، رئیس صحت عامۀ بدخشان گفت که خود از منطقه دیدن کرده رقم تلفات را حدود ۶۰۰ نفر خوانده می گوید "مشکل به نظر می رسد کسی زنده مانده باشد."

رئیس صحت عامۀ بدخشان این را هم افزود که "ده امبولانس را به منطقه اعزام کرده تا در صورت ضرورت، تدابیر لازمی را روی دست گیرند."

به گفتۀ آقای خاوری، در محل لغزش کوه، محفل عروسی در جریان بود که این امر احتمال افزایش رقم کشته شدگان را بیشتر می سازد.

اما فضل الدین عیار، قوماندان امنیۀ ولایت بدخشان به رادیوآشنا صدای امریکا، رقم تلفات در ولسوالی ارگو را ۲۵۰ نفر اعلام کرد.

کمک به آسیب دیدگان

در این حال، دایم کاکر، رئیس عمومی ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی به رادیوآشنا گفت که مردم محل، توانسته اند در همان آوان رویداد، سه نفر را زنده از زیر آوار خاک بیرون بکشند اما تا به حال تلاش های آنان به خاطر بیرون کشیدن سایر افراد، بی نتیجه مانده است.

به گفتۀ آقای کاکر، خیمه، کمپل و مواد غذایی به خانواده های آسیب دیده کمک شده است.

اما داکتر گل محمد بیدار، معاون والی بدخشان می گوید، باران های پیهم سه روزه و زمین لرزۀ امروز جمعه باعث لغزش تپۀ خاکی شده که در اثر آن حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر در زیر آوار مانده اند.

قوماندان امنیۀ بدخشان به رادیوآشنا گفت که پولیس و گروه های امداد رسان به محل شتافته اند اما حجم آوار خاک به حدی است که نجات افراد با وسایل دست داشته، مشکل به نظر می رسد.

به گفتۀ آقای عیار، از نیرو های اردو ملی مستقر در بدخشان نیز تقاضای کمک شده تا در دور کردن آوار خاک از منطقه، اهالی محل را کمک کند.

از سوی دیگر، سید جهانگیر کرامت، آمر جنایی قوماندانی امنیۀ ولایت بدخشان به رادیوآشنا گفت که تا هنوز مردم با کُلنگ و بیل توانسته اند جسد ۱۲ تن را از زیر آوار بیرون بکشند. به گفتۀ آقای کرامت نجات گیرمانده ها با وسایل دست داشته نا ممکن به نظر می رسد.

تا هنوز از رقم مجروحین و اینکه چه تعداد زن، طفل، پیر و یا جوان در این رویداد مجروح شده اند، گزارش موثقی در دست نیست.


این در حالی است که به گفتۀ سخنگوی والی بدخشان، حدود ۷۰۰ نفر دیگر بخاطر امکان لغزش کوه مجاور به یک محل مصئون منتقل شده اند.

واکنش ها

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان مراتب تاثر و همدردی خود را به خاطر رویداد لغزش زمین در ولسوالی ارگو ابراز کرده و هیاتی را برای بررسی وضعیت آسیب دیدگان رویداد بدخشان، توظیف کرده است.

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده نیز مراتب تاثر و تاسف خود را به خاطر تلفات جانی ناشی از رویداد لغزش زمین در آن ولایت ابراز داشته است.


دفتر ماموریت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) در خبرنامه ای به تمامی خانواده هایی که "عزیزان شان را در حادثه لغزش زمین در ولسوالی ارگوی بدخشان از دست داده اند"، اظهار تسلیت و همدردی کرده است.

مارک براودن، هم آهنگ کننده بشری ملل متحد برای افغانستان گفته است که بالاترین اولویت درحال حاضر، نجات زندگی افراد زیر آوار خاک است.

او گفت مأموریت ملل متحد به طور کامل در تلاش جاری سهیم است و منابع و ظرفیت بیشتر را برای تقویت کمک رسانی بسیج می کند.

آقای براون افزوده است که طی هفت روز گذشته در افغانستان افراد زیادتری به نسبت تمام سال ۲۰۱۳ از اثر حوادث طبیعی جان باخته است.
XS
SM
MD
LG