لینک های دسترسی

Breaking News

مسدودی مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در برخی ولسوالی‌های بادغیس


مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بادغیس می‌گویند که به دلیل تهدیدهای بلند امنیتی و حضور مخالفان مسلح دولت قادر نخواهند بود تا در آینده مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در برخی ولسوالی‌های این ولایت فعال سازند.

به باور این کمیسیون، این موضوع باعث می‌شود تا شماری از باشندگان ولایت بادغیس، از رفتن به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان محروم شوند و نتوانند در پروسه انتخابات اشتراک کنند.

نزدیک به یکماه از افتتاح مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در مراکز ولایات در افغانستان می گذرد.

در ولایت بادغیس در غرب افغانستان نیز ۲۴ محل در شهر قلعه نو مرکز این ولایت برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان فعال شده است.

مصطفی مصدق، رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت بادغیس، می‌گوید که در جریان نزدیک به یکماه هفت‌هزار نفر به این مراکز مراجعه و ثبت نام کرده اند؛ اما مشکلات امنیتی آنها را وادار ساخته است تا چهار مرکز ثبت‌نام را در این شهر دوباره ببندند.

آقای مصدق، می‌افزاید که به علت ناامنی و حضور گسترده مخالفان مسلح دولت نگران آن استند که نتوانند در ولسوالی‌های این ولایت، مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان را در آینده فعال سازند.

مصدق می گوید "در ولایت بادغیس که برای فعلا مرحله اول ثبت نام و فعالیت های ما در شهر قلعه نو آغاز شده ؛ در برخی ولسوالی های ما چون جوند ، بالامرغاب و قادس مشکلات امنیتی دامنگیر آنها است و بدون شک بعضی از مراکز ثبت نام و یا رای دهی که از قبل کمیسیون در موقعیت های مناسبی آنها را تثبت کرده بود که فعلا در معرض سقوط قرار دارند ، طبیعتاً مردم از حق رای دهی و اشتراک در انتخابات محروم می مانند."

شماری از شهروندان ولایت بادغیس، نیز می‌گویند که طالبان به مردم در برخی از ولسوالی‌ها هشدار داده ‌اند که در انتخابات شرکت نکنند.

ضیاالدین نظامی، یک تن از محصلان شهر قلعه نو، می‌گوید که به دلیل وضعیت وخیم امنیتی در مسیر رفت و آمد شان از ولسوالی به شهر و کنترول سرک‌ها از سوی طالبان، به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان نرفته اند.

آقای نظامی می گوید "از یک طرف ما به قشلاق میرویم ما به گیر طالبان میاییم و تا تذکره اصلی را به آنها نشان ندهیم ما را رها نمیکند و از طرف دیگر امر است که باید محصلین و کارمندان دولت باید کارت رای داشته باشند در غیر آن به این افراد دیپلوم و وظیفه نمیدهمیم و ترس ما از این است که به دلیل نا امنی شاید در انتخابات هم شرکت نکنیم."

در کنار تهدیدهای امنیتی، توزیع‌نشدن تذکره به شماری از باشندگان این ولایت، یکی دیگر از چالش‌های مردم بادغیس، برای حضور در مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان و پروسه انتخابات است.

عبدالعلی حسنی، یک تن از فعالان مدنی ولایت بادغیس، می‌گوید که شمار زیادی از بادغیسیان تذکره ندارند و دولت هم تا اکنون روند توزیع آن را آغاز نکرده است.

حسنی می گوید "نبود تذکره یک معضل شده است ، یعنی بیشترین چالش به خود مسئولان دولتی بر می‌گردد که نتوانسته زمینه‌های لازم را برای حضور گسترده و باشکوه مردم را فراهم کنند."

فیض‌محمد میرزا زاده، معاون والی بادغیس، نیز می‌پذیرد که مخالفان مسلح دولت در تلاش اند تا با تمام نیرو این پروسه ملی را مختل سازند.

اما معاون والی بادغیس، می گوید که حکومت در تلاش است تا زمینه را برای حضور مردم در مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان و شرکت آنها در پروسه انتخابات فراهم نماید.

میرزا زاده می گوید "طالبان کوشش می‌کنند هر لحظه تمام پروسه های ملی را اخلال کرده و از بین ببرند تا فاصله بین مردم و حکومت را بیشتر کنند؛ ولی به همکاری مردم نیاز است تا سطح انکشاف امنیت بیشتر شود تا در آینده حکومت بتواند زمینه رای دهی مردم را فراهم کنند اما قبل از آن نیاز است تا افرادی که واجد شرایط رای دهی استند خود را ثبت نام کنند."

قرار است در تاریخ بیست و پنجم ماه ثور سال روان شمسی کارفعال سازی مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در پنج ولسوالی آبکمری، بالامرغاب، جوند، مغور و قادس ولایت بادغیس آغاز شود، ولسوالی هایی که عمدتاً شاهد حضور گسترده افراد طالبان استند.

XS
SM
MD
LG