لینک های دسترسی

Breaking News

بارز: نقش استخبارات منطقه در بی ثباتی امنیت بغلان


Abdul Satar Barez, Baghlan Governer
Abdul Satar Barez, Baghlan Governer

عملیات نظامی از ۱۸ روز به این سو در بغلان جریان دارد و به تازگی دو روستای قیصر خیل و کوکچنار، در این ولایت ازوجود مخالفین پاکسازی گردید.

عبدالستار بارز والی بغلان میگوید که حضور مخالفین مسلح دولت در بی ثباتی این ولایت استراتیژیک نقش عمده دارد.

پیش ازاین شکایاتی مبنی بر توقف عملیات نظامی برای پاکسازی دند غوری و دند شهاب الدین دراین ولایت بلند شده بود و اما حالا والی بغلان تاکید دارد که درجریان این درگیری ها صد مخالف مسلح دولت کشته و حدود ۹۰ تن دیگر زخم برداشته اند، و همچنان یک فرمانده ارشد طالبان همراه با یک ماین ساز ماهر این گروه بازداشت شده اند.

در حالی که درگیری ها در شمال بغلان وارد چهارمین هفته خود شده است، مردم از کندی پیشرفت این عملیات نگرانی دارند.

از سوی هم روز شنبه شهر پلخمری در مرکز ولایت بغلان شاهد اصابت بیش از دو راکت BM1 بود. گفته شده که این حادثه تلفاتی در پی نداشته است.

ادامه درگیری ها در بغلان سبب شده تا شماری زیاد ازخانواده ها به دلیل نا امنی مجبور به ترک خانه هایشان نمایند.

براساس اطلاعات مسئولین مبارزه با حوادث طبیعی این ولایت نزدیک به ۱۵۰ خانواده از ساحات دند غوری و دند شهاب الدین بیجا شده اند.

حسین یکی از این بیجا شده گان گفت که طالبان با دولت می جنگیدند ، و مردم را راکت میزدند. حسین گفت هنوز هم راکت میزنند و خانه و زندگی مردم را از بین میبرند.

ازسوی هم مسئولین شفاخانه ولایتی بغلان میگویند که در جریان ۱۸ روز درگیری تاهنوز جسد دو مخالف مسلح دولت به این درمانگاه انتقال شده است. و همچنان ۵۳ نظامی و ۲۲ فرد ملکی زخمی برداشته، دو فرد ملکی و ۷ نظامی دیگر نیز جان باخته اند.

احمد بارز صاحب زاده سرپرست ریاست صحت ولایت بغلان گفت مجروحین شامل اطفال و خانم ها نیز میشوند.

بدنبال درگیری ها دربغلان مخالفین مسلح دولت شماری از پایه های برق در ساحه دند شهاب الدین را تخریب کردند و جریان برق به کابل و ولایت پروان را قطع کردند. با آنکه پایه های برق در ساحه دند غوری دوباره ترمیم شده است اما هنوز هم شماری از پایه های برق در ساحه دند شهاب الدین که در ساحه تحت تصرف طالبان است، باز سازی نگردیده است.

XS
SM
MD
LG