لینک های دسترسی

Breaking News

زنان تجارت پیشۀ بامیان، خواهان کمک های بیشتر دولت شده اند


صنایع دستی زنان تجارت پیشۀ بامیان
صنایع دستی زنان تجارت پیشۀ بامیان

زنان تجارت پیشه در ولایت بامیان، در سال‌های اخیر توانسته اند در عرصه تجارت‌های کوچک خوب بدرخشند و نقش تأثیرگذاری را در خانواده بازی کنند.

اما برخی از آنان می‌گویند که حکومت در زمینۀ رشد تولیدات محلی و بازاریابی صنایع دستی آنان، کار چندانی انجام نداده است.

بیش از ۲۰ زن تجارت پیشه که در بخش تولید و فروش صنایع دستی در بامیان فعالیت دارند؛ اکنون در بازارچه هنر، در مرکز ولایت بامیان مصروف فروش انواع صنایع دستی خود اند که در آن می توان برک، نمد، گلیم، قالین، لباس‌های خامک دوزی‌، چرمی و مهره‌دوزی، واسکت و پرده‌های تزئینی سنتی را مشاهده کرد.

اما برخی از تجارپیشگان از عدم حمایت دولت در زمینه رشد تجارت شان به ویژه نبود مارکیت مناسب برای فروش محصولات محلی شان شکایت دارند.

عذرا لعلی مسؤول انجمن تجارتی صنایع دستی صلصال می‌گوید" بازار مشخصی برای فروش صنایع دستی وجود ندارد تا بتوانیم با بلندبردن میزان فروشات، مالیات تعیین‌شده از سوی دولت و معاش شاگردان خود را بپردازیم، ولی دولت این کار را برای مان نکرده است".

فروشندگان صنایع دستی می‌گویند، با آنکه ریاست امور زنان مسوولیت عمده‌ای را در رشد وضعیت اقتصادی زنان دارد؛ اما این اداره هیچ کار مؤثری در زمینۀ بهبود وضعیت اقتصادی زنان انجام نداده است.

بانوان تجارت پیشه و تولیدکنندگان صنایع دستی این را هم می‌گویند که برخی از موسسات ملی و بین‌المللی برای زنان کارآموزصنایع دستی، تجهیزات و ابزار کار نظیر ماشین خیاطی و سایر وسایل را توزیع کرده است.

از سویی هم حواگل رضایی مدیر عمومی هماهنگی خدمات اجتماعی ریاست امور زنان بامیان، می‌گوید که این ریاست به همکاری نهادهای تمویل‌کننده حمایت‌های همه جانبه را با زنان تجارت پیشه انجام داده است.

خانم رضایی می‌افزاید"ما بانوان را همیشه در نمایشگاه‌های صنایع دستی، در کشورهایی مانند هند، کوریا و پاکستان معرفی کردیم. بر علاوه در مناطق مختلف افغانستان نیز برنامه‌هایی در جهت بازاریابی برای این صنایع راه‌اندازی شده که فروشات آنان نیز خوب بوده است".

محمداعلم بهزاد رئیس دفترصنایع روستایی بامیان می‌گوید که آنان بارها تلاش کرده اند زمینه بازاریابی محصولات محلی زنان این ولایت را، در هند، آلمان و سایر کشورها فراهم سازد.

نمونۀ از بازار صنایع دستی زنان تجارت پیشۀ بامیان در مرکز آن ولایت
نمونۀ از بازار صنایع دستی زنان تجارت پیشۀ بامیان در مرکز آن ولایت

آقای بهزاد می‌گوید"ما همواره تلاش کردیم که برای تولیدات بیش از ۲۵۰ گروه تولیدی صنایع دستی زنان در بامیان، یک بازار مناسبی را در داخل و خارج فراهم سازیم و از همین‌رو برای نمایندگان برخی سفارت‌خانه‌ها، سیاحان خارجی و سرمایه‌گذاران نمونۀ از تولیدات محلی را داده ایم تا سرمایه‌گذاران خارجی در این زمینه علاقمند شوند".

زهرا پارسا یکی دیگر از زنان تجارت پیشه در بامیان می‌گوید که زنان باید خود در تلاش بهبود کار و تولید بهترین نمونه های صنایع دستی باشند.

خانم پارسا می‌افزاید"خودمان نیز باید به این موضوع توجه کافی داشته‌باشیم، دولت تا کی می‌تواند با ما همکاری کند؟ ما باید سعی کنیم تا بهترین شرکت‌های تولید صنایع دستی را در بامیان تاسیس کرده و جایگاه صنایع دستی ‌این ولایت را در بازارهای بین‌المللی بیشتر از پیش تثیبت کنیم".

صنایع دستی و تولیدات محلی بامیان در سال‌های اخیر از شهرت نسبتاً خوب جهانی برخوردار شده است. ریاست اطلاعات و فرهنگ بامیان می‌گوید که صنایع دستی و هنرهای بومی زنان بامیان از یک سو سبب رشد اقتصادی خانواده‌ها شده است از سوی دیگر این صنایع سبب شد که دو سال قبل این ولایت عضویت "شبکه شهرهای خلاق جهان" را کسب کند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG