لینک های دسترسی

Breaking News

حضور گستردۀ زنان بامیان در پروسۀ ثبت نام رأی دهندگان


حضور پر رنگ زنان بامیانی در عرصه‌ های مختلف همواره چشمگیر بوده و این‌بار نیز در پروسۀ ثبت نام رای دهندگان، گسترده تر از گذشته به نظر می‌رسد.

براساس ارقام دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات بامیان، درحال حاضر بیشتر از ۲۱ هزار نفر در این ولایت ثبت نام کرده اند که بیش از ۵۱ درصد این رقم را زنان به خود اختصاص داده اند.

مقام‌ها می‌گویند که بانوان دراین ولایت، انگیزۀ قوی تری نسبت به مردان در پروسه ثبت نام رای دهندگان واشتراک در انتخابات پیش رو را دارند.

برخلاف نگرانی‌ها از کم علاقگی مردم در روند ثبت نام، اما در ولایت بامیان همه روزه صف‌های واجدین شرایط رای دهی به ویژه زنان برای ثبت نام رای دهی، طولانی ترمی‌شوند.

بانوان بامیانی، پروسۀ ثبت نام انتخابات را سرنوشت ساز خوانده از سایر زنان افغان می‌خواهند تا در این پروسه ملی، سهم فعالانه بگیرند.

با آن که هنوز در زمینۀ توزیع تذکره برای افراد واجد شرایط رای دهی در بامیان مشکلاتی وجود دارد، اما آگاهان یکی از دلایل عمدۀ اشتراک زنان در روند ثبت نام انتخابات را برنامه‌های آگاهی دهی از سیستم جدید انتخاباتی و امنیت موجود در بامیان یاد می‌کنند.

سنت‌های دست وپا گیر در جامعه افغانستان هنوز هم به عنوان یکی از چالش‌های عمده فراروی فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی واقتصادی زنان محسوب می‌شود.

اما بانوان دربامیان می‌گویند که زنان افغان با اشتراک گسترده در انتخابات پیش رو باید برعلیه این سنت‌ها مبارزه نمایند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG