لینک های دسترسی

Breaking News

دهقانان بامیانی متضرر از خشکسالی خواستار کمک دولت استند


شماری از دهقانان در ولایت بامیان می‌گویند که خشکسالی آنان را متضرر کرده و دولت باید با آنان کمک کند.

برخی از دهقانان بامیان می‌گویند که به دلیل بروز خشکسالی در سال‌جاری آنان زمین‌های کمتری را کچالو و گندم کاشته اند.

بالا بودن قیمت کود کیمیایی در بازار‌ها یکی دیگر از مشکلات دهقانان بامیان است. دهقانان بامیان می‌گویند، اگر دولت برای آنان کود کیمیایی توزیع نکند، توان خرید آن را ندارند.

محمد حسن و عوض علی، دو تن از دهقانان بامیان می‌گویند "خشکسالی است ما توان خرید کود را نداریم، ما نیازمند کود کیمیایی و همکاری دولت استیم، زمین داریم اما توان خرید یک بوجی کود را نداریم و دولت باید برای ما کمک کند".

بامیان از ولایات زراعتی کشور است که بیش از ۸۰ درصد باشندگان آن از طریق تولید کچالو و گندم مخارج زندگی شان را تأمین می کنند.

مقام‌های محلی بامیان نیز می‌گویند که در زمستان سال گذشته و بهار امسال ولایت بامیان شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارندگی بوده که زراعت را در این ولایت متأثر کرده است.

اما ریاست زراعت بامیان می‌گوید که به همکاری کشور سوییس، روند توزیع حدود ۷۵۰ تُن کود کیمیایی برای بیش از ۵ هزار دهقان در این ولایت، به منظور رشد تولید کچالو آغاز شده است.

انجنیر عبدالوهاب محمدی، رئیس زراعت بامیان می‌گوید "ما امسال کم زمین ترین دهقانان بامیان را مورد حمایت قرار دادیم که روند توزیع ۷۵۰ تُن کود کیمیایی برای ۵ هزار دهقان آغاز شده و هدف ما رشد تولید کچالوی با کیفیت در بامیان است."

مقام‌ها می‌گویند که دهقانان بامیان سالانه بیش از ۳۵۰ هزار تن کچالو تولید می‌کنند که تقریبا نیمی از نیازمندی کچالوی کشور از این طریق رفع می‌شود.

اما دهقانان می‌گویند که امسال بروز خشکسالی و کاهش آب زراعتی، میزان کشت کچالو را در بامیان کاهش داده است.

ریاست زراعت بامیان می‌گوید که به منظور جلوگیری از خسارات خشکسالی در سال جاری برای بیش از ۲۰۰ زن، گوسفند شیر ده و علوفه حیوانات توزیع کرده است و همچنان هزاران جریب زمین‌های للمی به همکاری وزارت زراعت زیر کشت للمی قرار گرفته است.

اما باشندگان ولسوالی‌های ورس و سیغان بامیان می‌گویند که خشکسالی ناشی از عدم بارندگی امسال؛ حتی آنان را با کمبود آب آشامیدنی صحی مواجه کرده است و اگر دولت در این زمینه توجه نکند، ممکن صدها خانواده از این ولسوالی‌ها کوچ کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG