لینک های دسترسی

Breaking News

دختران کارگردان برندۀ جشنوارۀ فلم بامیان شدند


دومین جشنوارۀ فلم بامیان با حضور پررنگ دختران فلم‌ساز در مرکز شهر این ولایت برگزار شد.

داوران این جشنواره می‌گویند که بیش از ۵۰ درصد فلم‌های ساخته شدۀ امسال توسط دختران، تهیه و کارگردانی شده بود.

مقام‌های نخست تا سوم این جشنواره را به ترتیب فلم داستانی "سینما در همسایه" از معصومه محمدی، مستند "رویایی بختی" از نیکبخت فرهمند و "رنگ عشق" از عزیز احمدی کسب کردند.

رحمان عالمی، مسوول اکادمی فلم بامیان به رادیوآشنا - صدای امریکا گفت: "ما امیدواریم و امروز بامیان تبدیل شده به آدرس سینمای ملی با یک روش جدید و امیدوار هستیم که با تولید فلم‌های سینمایی و سریال، قدمی را برای پیشرفت سینمای افغانستان برداریم".

دراین جشنواره نزدیک به ۲۰ فلم مستند و داستانی کوتاه و بلند از تولیدات هنرجویان اکادمی فلم بامیان طی ۲ روز به اشتراک کنندگان نمایش داده شد.

معصومه محمدی، کارگردان فلم سینما در همسایه که مقام نخست این جشنواره را کسب کرد، می‌گوید که در این فلم نقش زن در سینمای افغانستان و جامعۀ سنتی کشور را به تصویر کشیده است.

خانم محمدی گفت: "در این فلم سنتی‌بودن جامعه را به تصویر کشیدم که یک زن وقتی پا به عرصۀ سینما می‌گذارد با چه چالش‌های مواجه می‌شود".

به گفتۀ داوران این جشنواره، فلم‌های تولیدی هنرجویان ساختار اکادمیک دارد که برای غنامندی سینمای افغانستان کمک خواهد کرد.

عبدالعزیز کریمی، معاون افغان فلم و یکی از داوران گفت: "هرتولیدی که ما داشته باشیم روی صنعت سینما در کشور تأثیرات مثبت خود را دارد. جای افتخار است به ما که این جوانان با امکانات اندک توانسته اند تولیدات خوب داشته باشند".

اکادمی فلم بامیان ۳ سال قبل دراین ولایت ایجاد شد که در این مدت بیش از ۱۰۰ فلم مستند و داستانی کوتاه و بلند را تولید کرده است.

به گفتۀ مسوولان این اکادمی، امسال برای نخستین‌بار سریال داستانی ۱۰ قسمتۀ بامیان را تهیه کرده اند که به زودی روی پردۀ تلویزیون نمایش داده خواهد شد.

این جشنوارۀ فلم به همکاری اداره محلی بامیان و بنیاد انکشافی آغاخان برگزار شده بود.

این درحالی است رهبری جدید افغان فلم، روز شنبه گذشته در کابل برای نخستین‌بار "جشنوارۀ سینمای افغانستان" را در چهار سینمای کابل به مناسبت صدمین سالروز استقلال افغانستان آغاز کرد.

مقام‌‌های افغان فلم گفته اند که هدف از راه اندازی این جشنواره، ترویج فرهنگ مراجعۀ خانواده‌‌ها به سینما در افغانستان است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG