لینک های دسترسی

Breaking News

بازسازی و احیای شهر باستانی غلغله در بامیان


شهرغلغله، در مرکز ولایت بامیان، که قدامت آن به دوره شاهان غوری و بخش های پایانی آن به دوره بودایی می رسد، یکی از هشت اثر تاریخی ولایت بامیان است که به عنوان میراث فرهنگی جهان درنزد سازمان یونسکو ثبت شده است.

بر اساس روایات تاریخی این شهر پیش از سال 1221 میلادی بالا حصار ولایت بامیان بوده و شاهان غوری از این مکان حکمروایی می کرده اند.

اکنون ازاین شهر غیر از برج های ویران شده و دیوارهای فرو ریخته چیزی دیگری باقی نمانده است.

اما، مسئولان موسسه آیکوموس آلمان می گویند بقایایی این شهر که شامل برج ها، رواقهای گنبدی و دیوارهای عظیم که به عنوان موانع حملات دشمن در قدیم ساخته شده است را مرمت و بازسازی می کنند.

انجنیر مجتبی میرزایی که مسئولیت تخنیکی ترمیم شهر غلغله را تحت نظر موسسه آیکوموس آلمان بر عهده دارد گفت:"تا یک سال دیگر مهم ترین بخش های این شهر ترمیم کاری می شود."

تا یک سال دیگر مهم ترین بخش های این شهر ترمیم کاری می شود.
تا یک سال دیگر مهم ترین بخش های این شهر ترمیم کاری می شود.
آقای میرزایی می گوید: کار مرمت، بازسازی و تحکیم کاری این شهر با بودجه 1.2 میلیون دالر امریکایی ازکمک های کشور ایتالیا صورت می گیرد.

اما باز سازی ومرمت این شهر چه تغییری مثبت را برای مردم به بار خواهد آورد؟

حاجی حسین یکی از باشندگان ولایت بامیان، که درحال ترمیم یک برج در این شهر است می گوید: "بازسازی و اعمار دوباره مخروبه های شهر غلغله توجه گردشگران بیشتر را جلب می کند که هم برای مردم مفید است وهم برای دولت افغانستان."

همچنان آقای میرزایی از کشف چندین مغاره وآثار باستانی جدید در دل این شهر خبرداده می گوید: "در جریان کار چندین اثر جدید را نیز کشف کرده ایم که دیدن آنها برای گردشگران بسیار مهم خواهد بود."

جذبه شهر غلغله برای گردشگران چیست؟

خیرالله حمیدی، باشنده ولایت پروان که از این شهر دیدن کرده است می گوید: "معماری که در دیوارهای این شهر بکار رفته است و برج های بلند این اثر تاریخی توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند."

کبیر دادرس، رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان، مرمت این آبده تاریخی را به منظور توسعه گردشگری در این ولایت با اهمیت خوانده می گوید: "جلوگیری از تخریب بیشتر شهر غلغله از اهمیت خاصی بر خوردار است، درعین حال، با مرمت و بازسازی گنبدها و برج های این شهر گردشگران بیشتری از بامیان دیدن خواهند کرد."

شهر غلغله درحالی مرمت و بازسازی می شود که صدها اثرکشف شدۀ باستانی که از اثر کاوشگری های باستان شناسی توسط زمریالی طرزی، باستان شناس افغان در سال های گذشته به دست آمده بود در جای نامناسب نگهداری می شود.

مسوولان اداره اطلاعات فرهنگ بامیان نیز از نبود موزیم برای نگهداری و به نمایش گذاشتن آثار تاریخی کشف شده در این ولایت شکایت می کنند.

براساس روایات تاریخی، شهر غلغله که در مرکز ولایت بامیان موقعیت دارد، در سال 1221 میلادی، توسط لشکریان مغول به فرمان چنگیز تخریب گردید.

هم اکنون بقایای آن به مبلغ یک اعشاریه دو میلیون دالر امریکایی ازکمکهای کشور ایتالیا زیر نظر سازمان یونسکو دوباره ترمیم می گردد.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG