لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش دهی کارکردهای یک ساله ادارات حکومتی بامیان


رشد حکومتداری سالم، انکشاف متوازن در تمام ساحات بامیان هدف این کنفرانس گزارش دهی بود.
رشد حکومتداری سالم، انکشاف متوازن در تمام ساحات بامیان هدف این کنفرانس گزارش دهی بود.

مسوولین ادارات حکومتی در ولایت بامیان طی کنفرانس دو روزۀ گزارش دهی، فعالیت های انکشافی و نحوه مصرف بودجه یک ساله خود را برای مردم این ولایت ارائه کردند.

بر اساس گزارش، ادارات دولتی در بامیان، طی سال جاری صدها پروژه عام المنفعه و زیربنایی با هزینه 48 میلیون دالر امریکایی در این ولایت اجرا شده است.

در این کنفرانس، سکتورهای مختلف ادارات دولتی، کارکردها و نحوۀ مصارف بودجه خود را گزارش دادند.

مسوولین اداره محلی بامیان هدف از برگزاری این کنفرانس گزارش دهی حکومت به مردم را رشد حکومتداری سالم، انکشاف متوازن در تمام ساحات این ولایت و ترویج پاسخگویی حکومت به مردم یاد می کنند.

محمد طاهر زهیر، والی بامیان در پایان این کنفرانس دو روزه گفت "این کنفرانس به هدف شفافیت در کار ادارات حکومتی، مبارزه با فساد، و اولویت بندی نیازمندی های مردم در پروژه های انکشافی دایر شده بود.

والی بامیان گفت "تمامی مسئولین حکومتی که بعد از ارائه فعالیت های یک ساله شان برای مردم مورد اتهام باشد، تحت پیگرد قرار می گیرند تا مردم مطمئن شوند بودجه هر ریاست به جای مشخصش به مصرف میرسد".

گزارش دهی معدود

مسوولین محلی ولایت بامیان و دایکندی می گویند که کنفرانس گزارش دهی سالانه حکومت به مردم درطی چند سال اخیر، تنها در ولایت بامیان و دایکندی دایر شده است.

معصومه مرادی، والی دایکندی می گوید که به زودی کنفرانس گزارش دهی ادارات حکومتی به مردم این ولایت دردایکندی نیز دایر می شود.

اشتراک کنندگان و نمایندگان مردم بعد از شنیدن گزارش هر اداره بامیان سوالات شان را مطرح کردند.
اشتراک کنندگان و نمایندگان مردم بعد از شنیدن گزارش هر اداره بامیان سوالات شان را مطرح کردند.

والی دایکندی گفت "سهیم ساختن مردم درجریان فعالیت های ادارات حکومتی در تطبیق پروژه های انکشافی، هم دولت را کمک می کند و هم مردم براساس نیازمندی شان به پروژه های عام المنفعه دست می یابند.

خانم مرادی گفت "گزارش دهی از مصرف بودجه برای مردم سبب می شود که مردم بیشترخود را در امور بازسازی سهیم بدانند".

شماری از فعالین مدنی ولایت بامیان با آنکه از کارکرد شماری از ادارات حکومتی شکایت دارند اما برگزاری این کنفرانس را برای شفافیت بیشتر مفید ارزیابی می کنند.

ابراهیم تولا، نماینده دفتر شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در زون مرکز و یکی از اعضای کمیته نظارت این کنفرانس گفت "اشتراک کنندگان و نمایندگان مردم از دیدگاه های مختلف، سوالاتشان را بعد از شنیدن گزارش هر اداره مطرح کردند که مسوولین امور به آن پاسخ دادند".

فعالین مدنی بامیان و دایکندی می گویند که گزارش دهی از کارکردهای حکومت اگر در تمام ولایات کشور ازسوی حکومت، دایر شود تاثیرات مثبت بر روند حکومتداری خوب درافغانستان به وجود خواهد آمد.

اما شماری از اعضای شورای ولایتی بامیان و دایکندی، ارائه گزارشات سالانه ادارات حکومتی را شفاف یاد نمی کنند.

مولوی یوسف معاون شورای ولایتی بامیان گفت "با آنکه برگزاری این کنفرانس، سهیم ساختن مردم ونمایندگان آنان درامور مصارف و تطبیق پروژه های انکشافی است اما ارائه گزارشات کلی وغیر شفاف بود که برای مردم قابل قبول نیست".

گزارش دهی مسوولین حکومتی، برنامه ای است که همه ساله در ولایت بامیان و دایکندی صورت می گیرد اما به عقیده بسیاری از اشتراک کنندگان آن، آمارهای ارائه شده و حساب دهی که صورت می گیرد کمتر جنبه واقعی دارد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG