لینک های دسترسی

Breaking News

مردم و رانندگان راه بامیان – میدان را باز کردند


پس ازحدود هفت ماه، نزدیک ترین راه مواصلاتی ولایت بامیان ازطریق میدان وردک با کابل توسط مردم و رانندگان این مسیر بازگشایی گردید.

رانندگان لین بامیان – کابل می گویند که مسیر کوتل حاجگگ از طریق ولایت میدان وردک، حدود شصت کیلومتر نسبت به مسیر ولایت پروان به کابل نزدیکتر است.

بیشتر از ۳۰ راننده و شماری از باشندگان بامیان زمانی به تصمیم بازگشایی این مسیر را گرفتند که کار بازگشایی این کوتل ازسوی اداره فواید عامه بامیان به تأخیر افتاد.

خلیفه شیر محمد یک تن از رانندگانی که برف این کوتل را پاک کرده است به رادیوآشنا صدای امریکا گفت "دولت کوتل را باز نکرد رانندگان و مردم مجبور شدند که خودشان برف کوتل حاجگگ را با بیل وکلنگ بازنمایند".

خلیفه شیر محمد افزود "مسیر بامیان – کابل از طریق ولایت میدان وردک برای مسافران ۱۰۰ افغانی ارزان تر تمام می شود و موترها نیز ۱۰ لیتر تیل کمترمصرف می کنند".

فاصله کوتاه و ارزان

به گفته ی شماری ازاین رانندگان، کرایه مسیر پروان به دلیل طولانی بودن ونا امنی ۷۰۰ افغانی است اما؛ مسیر میدان وردک ۶۰۰ افغانی می باشد.

باشندگان محل می گویند که بیش از دو صد متر فاصله را با بیل وکلنگ با رانندگان این مسیر پاک کاری کرده اند.

باشندگان دوطرف کوتل می گویند در بسیاری موارد مریضان را از ولسوالی بهسود میدان وردک به شفاخانه بامیان حدود چهارکیلومتر راه را به وسیله ی مرکب انتقال می دادند.

آنان از بی توجهی دولت بخاطر بازگشایی این مسیرشکایت کرده می گویند که انتقال مریض با مرکب کاردشوار است وگاهی اوقات سبب تلف شدن مریضان شان می شود.

خلیفه رحیم یک تن از رانندگان به صدای امریکا گفت " باز بودن این راه هم برای مردم بامیان، رانندگان ومردم میدان وردک خوب است."

اما مسئولان اداره فواید عامه بامیان می گویند که سرک های این مسیرتوسط یک شرکت ایرانی پخته می شود وکار بازگشایی این کوتل را نیز قبلأ برای ما وعده سپرده بود.

انجینر محمد انوری رئیس اداره فواید عامه بامیان به صدای امریکا گفت:" ریاست فواید عامه در مورد پاک کاری کوتل حاجگگ همه ساله بودجه ندارد و فقط در طول زمستان مسیر کوتل شیبر که از ولایت پروان بامیان را به کابل وصل می سازد بودجه داشتیم و آن مسیر در طول زمستان باز بود".

انوری افزود " قرار بود این کوتل توسط شرکت راه سازان ایرانی بازگشایی گردد اما این شرکت چندی قبل وعده سپرده بود ولی به وعده شان عمل نکرد".

مسیر ولایت بامیان از طریق کوتل حاجگگ که بزرگترین معدن آهن نیز درآن ساحه قرار دارد حدود ۱۵۰ کیلومتر به کابل فاصله دارد ومسیر پروان با ۲۱۰ کیلومتر این ولایت را با کابل پایخت کشور وصل می سازد.
  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG