لینک های دسترسی

Breaking News

'۵۴ درصد' شاگردان بامیان برای مکاتب‎‌شان ساختمان ندارند


یک صنف درسی در فضای باز (عکس از آرشیف)
یک صنف درسی در فضای باز (عکس از آرشیف)

ریاست معارف ولایت بامیان گفته است که حدود ۵۴ درصد شاگردان مکاتب در این ولایت سقفی بالای سر خود ندارند.

مقامات این ولایت می‌گویند، اگرچه تلاش‌ شده است تا ساختمان مکاتب در این ولایت اعمار و بازسازی شود، ولی هنوز بیشتر از نصف شاگردان این ولایت مجبور هستند در فضای باز و در اماکن عمومی درس بخوانند.

مقامات بامیان می‎‌گویند، ۶۴ مکتب در این ولایت ساختمان ندارد و صنف‌های درسی عمدتا در زیر خیمه‌ها، مساجد، ساختمان‌های کرایی و یا هم در فضای باز برگزار می‌شود.

ایوب آروین، رییس معارف بامیان به صدای امریکا گفت که در نظر است تا بیش از ۱۵ ساختمان مکتب در این ولایت ظرف سال آینده تعمیر شود؛ ولی افزود که هنوز بودجه برای اجرایی شدن این برنامه تصویب نشده است.

با این حال، ریاست معارف بامیان گفته که در سال جاری، برای ۱۲ مکتب در این ولایت ساختمان اعمار شده است.

نبود ساختمان برای مکاتب، به ویژه در سرمای زمستان، برای شاگردان مشکلات جدی را بوجود آورده است.

پرویز، یکی از شاگردان مکتب قول اکرم در حومه شهر بامیان می‌گوید: "صنف سه را تمام کردیم، امسال صنف چهار می‌شوم. خیمه سرد است و یخ می‌گیرد و هم‌صنفی‌هایم گاهی به دلیل سردی هوا مریض می‌شوند."

میرزا جان، یکی از والدین شاگردان مکتب ابتدایی مرکز شهر بامیان می‌گوید: "مکتب قریه ما تعمیر ندارد، مردم توان خریدن زمین و ساختن مکتب را ندارند و دولت هم توجه ندارد. اطفال ما در زیر خیمه‌ها هستند".

بامیان، بیش از ۳۵۰ مکتب ابتدایی، متوسطه و لیسه دارد که بیش از ۱۵۵ هزار متعلم دختر و پسر در آن‌ها درس می‌خوانند.

مقام‌های معارف بامیان می‌گویند که ۷۳ هزار تن از این شاگردان را دختران تشکیل می‌دهند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG