لینک های دسترسی

Breaking News

میراث های فرهنگی بامیان، در خطر حذف شدن از یونسکو


مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بامیان از جریان ساخت وسازها در ساحات میراث های فرهنگی ثبت شده در فهرست یونسکو، اظهار نگرانی کرده اند.

آنان می گویند که اگر روند ساخت وسازها وایجاد شهرک های رهایشی جدید درمرکز ولایت بامیان، تا چند ماه دیگر ادامه یابد چهره فرهنگی این ولایت به طور کامل دگر گون شده واز فهرست سازمان فرهنگی یونسکو، حذف می شود.

احمد حسین احمد پور، آمر اداره اطلاعات وفرهنگ ولایت بامیان، با اظهار نگرانی از انکشاف بی رویه بازار و ساخت و سازها درساحات یونسکو به رادیوآشنا صدای امریکا گفت: "براساس توافق دولت افغانستان وجلسه شورای وزیران وطبق ماسترپلان فرهنگی بامیان، باید بازار بامیان به شکل سنتی باقی می ماند اما چهره بازار کاملأ تغیر کرده ودر حال انکشاف است".

احمد پور افزود:" اگر درساحات یونسکو ومناظر فرهنگی بامیان بیشتر از ۵۰ درصد ساخت و ساز صورت گیرد، آن ساحات به شکل اتومات از فهرست این سازمان حذف می شود".

به شمول مجسمه های تخریب شده صلصال وشهمامه، هشت آبده تاریخی در ولایت بامیان درسال ۲۰۰۳ میلادی به عنوان میراث فرهنگی جهان بشریت در نزد سازمان فرهنگی آموزشی ملل متحد یا یونسکو ثبت شد.

آمر اطلاعات اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان می گوید که براساس فیصله شورای وزیران، هر نوع ساخت و ساز و نوسازی باید طبق نقشه ماستر پلان فرهنگی صورت گیرد، اما جز اداره اطلاعات وفرهنگ هیچ اداره ای دراین زمینه توجه ندارد.

درحالی که ده ها آبده تاریخی این ولایت درمعرض نابودی قرار دارد اما مسئولان حکومت محلی بامیان، در زمینه توقف نوسازی ها وایجاد بلند منزل درساحات سرخ (ساحه تاریخی ثبت شده درفهرست یونسکو) اقدام عملی ازخود نشان نداده اند.

فرهنگیان کشور می گویند که حذف این هشت ساحه تاریخی، به شمول مجسمه های تخریب شده بودا در بامیان، پیامد های ناگوار برصنعت گردشگری و حفاظت این میراث های فرهنگی را به دنبال خواهد داشت.

این فرهنگیان با اظهار نگرانی از بی توجهی مسئولان، می گویند که با بیرون شدن این آثار از فهرست سازمان فرهنگی یونسکو، صنعت گردشگری وکمک ها در بخش مرمت آبده های تاریخی در بامیان قطع می شود.

حسن خالقی یک تن از فرهنگیان آن ولایت می گوید: "اکنون منظره فرهنگی بامیان کاملا دگر گون شده، بازار بامیان درحال رشد وانکشاف است، درساحات سرخ و نارنجی یونسکو بلند منزل اعمار شده اما متأسفانه هیچ ارگانی مانع آن نیست".

اما مسئولان اداره محلی بامیان می گویند که تدابیر جدیدی را جهت توقف نوسازی ها خلاف ماسترپلان فرهنگی این ولایت روی دست خواهند گرفت.

عبدالرحمن احمدی سخنگوی والی بامیان دراین باره به صدای امریکا گفت: "ما بصورت جدی تلاش می کنیم که هرنوع ساخت و ساز خلاف پلان یونسکو را جلو گیری نماییم".

مسئولان سازمان فرهنگی یونسکو حدود ده سال قبل، دو مجسمه تخریب شده بودا، چهل ستون، چهل برج درولسوالی یکه ولنگ، شهر ضحاک، شهر غلغله، دو قلعه تاریخی ومغاره های دوره بودایی واقع در قول اکرم را در فهرست میراث های فرهنگی درحال خطر جهان، اضافه کردند.

اما اکنون از تخریبات بیشتر و نوسازی های بی رویه درساحات آبده های تاریخی ثبت شده ای این سازمان، مسئولان یونسکو نیز نگرانند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG