لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از نبود بودجه برگزاری برنامه های سارک در بامیان


قرار است تا دو ماه آینده ولایت بامیان به طور رسمی به عنوان اولین پایتخت فرهنگی، کشور های عضو سارک اعلام شود، اما مسئولان محلی این ولایت ازنبود بودجه شاکی اند.

این مسئولان می گویند که به تاریخ اول جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی دقیق دو ماه بعد، طی برنامه با شکوهی با حضورداشت هیئت بلند پایه سازمان سارک ومقام های کشور، اولین کلید پایتخت فرهنگی سارک به بامیان تعلق می گیرد.

اما مسئولان محلی بامیان می گویند که اندک ترین بودجه برای آماده ساختن این ولایت، ایجاد یک مرکز برای سارک، اجرای پروژه ها و برنامه های فرهنگی به دسترس ندارند.

محمد کبیر داد رس رییس اداره اطلاعات و فرهنگ بامیان، میگوید قرار بود دو دروازه در دو مسیر ورودی این ولایت ساخته شود اما؛ به دلیل نبود بودجه این دروازه ها تاکنون اعمار نشده است".

نگرانی ها از عدم اعمار تاسیسات لازم بخاطر برگزاری جشنواره آغازین پایتخت فرهنگی سارک؛ با سرد شدن هوا و نبود بودجه دراین ولایت جدی شده است.

باشندگان بامیان وشماری ازفرهنگیان این ولایت می گویند که دولت باید جهت برگزاری جشنواره وپذیرایی ازمهمانان سارک، آمادگی های لازم را روی دست گیرد.

اما مقام های محلی این ولایت تأکید دارند که تلاش ها جهت جذب بودجه برای اجرای شماری ازپروژه ها به شدت جریان دارد.

رییس اطلاعات و فرهنگ بامیان با آنکه میگوید برنامه بازسازی در دستور کار پایتخت فرهنگی سارک وجود ندارد با آن هم باید برخی تاسیسات برای پذیرایی مهمانان سارک ساخته شود.

باشندگان بامیان وفرهنگیان کشور می گویند که سال ۲۰۱۵ میلادی تنها فرصت برای نجات آبده های تاریخی بخصوص هشت میراث جهانی از تخریبات، دراین ولایت است.

پیش ازاین مسئولان اداره اطلاعات وفرهنگ بامیان هشدار داده بودند که به دلیل ساخت وسازهای خودسر وبی رویه درساحات، سرخ مراث های جهانی، این هشت آبده تاریخی عنقریب ازلیست یونسکوحذف می شود.

اما سال آینده میلادی برای نجات این آبده ها ازتخریب بیشترومرمت آثار فرهنگی جهانی، مربوط به یونسکو یک فرصت طلایی خواهد بود.

با این حال غلام علی وحدت سرپرست ولایت بامیان میگوید بودجه لازم که از سوی اداره محلی در خواست شده از سوی ادارات مسول تهیه خواهد شد.

آقای وحدت میگوید جشنواره معرفی پایتخت فرهنگی سارک در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی برگذار خواهد شد.

ولایت بامیان از جمله ولایات سرد سیر وبرفگیر کشور به شمار میرود که با فرا رسیدن فصل خزان پروژه های بازسازی به دلیل سردی هوا متوقف میگردد.

اینکه پروژه های ساختمانی بخاطر پایتخت فرهنگی سارک در بامیان تا رسیدن فصل زمستان تطبیق خواهد شد یاخیر؛ با گذشت زمان روشن میگردد.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG