لینک های دسترسی

Breaking News

ده‌ها هزار نفر در بنگله‌دیش بر ضد فرانسه مظاهره کردند 


کم از کم ۵۰ هزار نفر در شهر داکه، پایتخت بنگله‌دیش در اعتراض به اظهارات اخیر رییس جمهور فرانسه تظاهرات را بر پا کردند.

معترضان روز دوشنبه دوم نومبر (۱۲ عقرب) بر ضد فرانسه شعار سرداده و پیکرۀ شبیه امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه را به آتش کشیدند.

پس از آنکه آقای مکرون انتقاد از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام به عنوان آزادی بیان حمایت کرد، تظاهرات گسترده در شمار زیاد کشورهای اسلامی بر ضد فرانسه برپا شد.

در تظاهرات روز دوشنبه در بنگله‌دیش، معترضان خواستار تحریم محصولات ساخت فرانسه شدند و تلاش داشتند که به راهپیمایی به سمت سفارت فرانسه ادامه دهند، اما پولیس مانع آنان شد.

فرانسه شریک مهم تجارتی و از بزرگترین کمک‌ کنندگان خارجی به بنگله دیش است.

پولیس بنگله‌دیش تخمین زده است که در تظاهرات امروز در داکه حدود ۵۰ هزار نفر شرکت داشتند، اما برگزار کنندگان این تظاهرات مدعی اند که بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آن شرکت داشتند.

به دنبال نشر مجدد کارتون منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو در پاریس، سامویل پتی یک آموزگار فرانسه‌ای این کارتون را در اوایل ماه اکتوبر در صنف درسی آزادی بیان به شاگردان نشان داد.

سپس یک مظنون اسلام‌گرا این آموزگار فرانسه‌ای را سر برید. امانویل مکرون در مراسم یادبود از این معلم از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام حمایت کرد و با واکنش شمار زیاد کشورهای اسلامی روبرو شد.

اما رییس جمهور فرانسه در آخرین مصاحبه با شبکۀ الجزیره، هرچند به آزادی بیان تاکید کرد، لحن همدلانه نسبت به مسلمان داشت.

آقای مکرون در این مصاحبه گفت: "احساسات ابراز شده [مسلمانان] را درک کرده و به آنان احترام می‌گذارم...درک کرده می‌توانم که مردم با نشر کاریکاتور [منسوب به پیامبر اسلام] شوکه شده اند، اما هرگز نخواهم پذیرفت که آن خشونت توجیه شده می‌تواند."

XS
SM
MD
LG