لینک های دسترسی

Breaking News

تحقیقات بی‌بی‌سی: نیروهای ویژه بریتانیا ۵۴ غیر نظامی را در افغانستان کشته اند


نتیجهٔ تحقیقات تازهٔ بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که نیروهای ویژهٔ خدمات هوایی بریتانیا (SAS) کم از کم ۵۴ غیرنظامی را تحت شرایط مشکوک در جریان عملیات‌های شبانه در افغانستان کشته اند و فرماندهان آنان از گزارش این "جنایات" خودداری کرده اند.

این تحقیق تازه بی‌بی‌سی که امروز ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) نشر شد، دریافته است که نیروهای ویژهٔ خدمات هوایی بریتانیا ممكن این افراد را به‌طور غير موجه در جریان عملیات شبانه در ولایت هلمند کشته باشند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، این عمل نیروهای ویژه بریتانیا را محکوم کرده و گفته است که باید عاملان این جنایت بشری پاسخگو قرار بگیرند.

او به صدای امریکا گفت: "اینکه آنان ۱۲ سال بعد پی می‌برند و تحقیق می‌کنند به معنای اینست که آنان ۱۲ سال این موضوع را کتمان کرده بودند و خواستار جبران خسارت به خانواده‌های که متضرر شده استیم."

در این گزارش که نتیجهٔ تحقیقات چهار ساله می‌باشد، آمده است که نیروهای ویژه بریتانیایی در جریان جنگ در افغانستان افراد ملکی را به ضرب گلوله کشته و برای موجه جلوه دادن کشتن آنان اسلحهٔ ثبت‌نشده‌ای را که با خود حمل می‌کردند، در پهلوی اجساد قرار می‌دادند تا مسلح بودن آنان ثابت شود.

خبرگزاری فرانس پرس به نقل از بی‌بی‌سی نگاشته است که افسران ارشد نیروهای ویژهٔ بریتانیا از جمله مارک کارلتن سمیت، که در آن زمان فرماندهی این نیروها را بر عهده داشت، از این نگرانی‌ها مطلع بوده، اما به پولیس نظامی گزارش نداده است.

براساس قوانین بریتانیا که بر نیروهای مسلح این کشور نیز قابل تطبیق است، اگر یک افسر فرمانده از جنایات جنگی احتمالی مطلع شود و آنرا به پولیس نظامی گزارش ندهد، این عمل وی جرم جنایی محسوب می‌شود.

جنرال کارلتن اسمیت که اخیراً قوماندان عمومی اردوی بریتانیا بود و ماه گذشته بازنشسته شد، حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشده است.

تحقیقات بی‌بی‌سی بر اساس اسناد محکمه، ایمیل‌های فاش شده و سفر خبرنگاران خود این خبرگزاری به ساحات عملیات‌های انجام شده است.

وزارت دفاع بریتانیا گفته است که در تحقیقات قبلی در مورد رفتار نیروهای بریتانیایی در افغانستان شواهد کافی برای طرح اتهام پیدا نکرده بود.

در بیانیه‌ای این وازرتخانه به بی‌بی‌سی آمده است: "هیچ مدرک جدیدی ارایه نشده است، اما پولیس خدمات (نظامی) در صورت آشکار شدن شواهد جدید، هرگونه ادعا را بررسی خواهد کرد."

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیهٔ خود افزوده است که نیروهای مسلح بریتانیا با شجاعت، مسلکی و با بالاترین معیارات در افغانستان خدمت کرده اند.

اما رووف صافی، مشاور فرهنگی و ترجمان پیشین نیروهای ویژهٔ بریتانیایی و امریکایی،‌می‌گوید که گزارش وزارت دفاع بریتانیا را سراسر رد می‌کند و گزارش بی‌بی‌سی واقعیت دارد.

او به صدای امریکا گفت که در جریان عملیات‌های شبانه وقتیکه نیروهای ویژه داخل خانه‌های مردم می‌شدند و آنان باوجودیکه ملکی بودند و هیچ گناهی هم نداشتند از ترس فرار می‌کردند و در نتیجه کشته می‌شدند.

آقای صافی افزود: "سپیشل فورس‌ها (نیروهای ویژهٔ) بریتانیوی، آسترالیایی و امریکایی بسیار دوست دارند در وقت وظیفه زیاد انداخت کنند و در این وقت زیاد ملکی‌ها در این جریان کشته می‌شدند."

پتریشیا گاسمن، معاون بخش آسیایی دیدبان حقوق بشر، نیز می‌گوید که در گذشته، بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ سوی رفتار در افغانستان رخ داده است و به گفتهٔ او این گزارش مربوط به سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ می‌شود.

خانم گاسمن گفت: "این موضوعی بود که ما مدتی نگران آن بودیم نه تنها توسط نیروهای ویژه بریتانیا، بلکه ... توسط نیروهای ویژه ایالات متحده، نیروهای ویژه آسترالیا و دیگران."

به گفتهٔ خانم گاسمن آن زمان نیاز به عملیات های ضد شورش زیاد وجود داشت که شامل عملیات‌های شبانه و اغلب ورود به خانه‌های مردم و روستاها بود که در آن افراد به اتهام ارتباط با طالبان بازداشت می‌شدند.

معاون بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر افزود که پس از بازداشت این افراد، نیروهای بین المللی آنها را به داشتن سلاح و ارتباط با طالبان متهم کرده و می‌کشتند که جنایت جنگی است.

او علاوه کرد: "من بسیار خوشحالم که می بینم بی‌بی‌سی تحقیقات عمیقی را در مورد تعدادی از موارد انجام داده است که این سوی استفاده ها را به مردم یادآوری می‌کند. گرچه شما می‌دانید که یک دهه از آن گذشته اما هنوز، تقریباً در همه موارد هیچ عدالتی و هیچ پاسخگویی برای کسانی که این جنایات را مرتکب شده اند وجود ندارد."

پیش از این نیز گزارش های نشر شده بود که نشان می‌داد نیروهای خاص آسترالیایی در هنگام اجرای ماموریت نظامی در افغانستان ۳۹ اسیر زندانی و غیرنظامی افغان را کشته اند.

XS
SM
MD
LG