لینک های دسترسی

Breaking News

کدام رهبران جهان در سانحه‌های هوایی کشته شده اند؟


تابوت حامل پیکر ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، که روز یک شنبه در سانحۀ هوایی درگذشت.
تابوت حامل پیکر ابراهیم رییسی، رییس جمهور پیشین ایران، که روز یک شنبه در سانحۀ هوایی درگذشت.

ابراهیم رییسی، رییس‌ جمهور فقید ایران، که رسانه‌های جمهوری اسلامی صبح دوشنبه خبر درگذشت او را اعلام کردند، آخرین رهبر سیاسی مهمی است که در یک سانحهٔ هوایی جان باخته است.

رییسی در سانحه هلیکوپتر که روز یکشنبه در "جنگل دیزمار" واقع در ولایت آذربایجان شرقی ایران دچار سانحه شد، با همه سرنشینان این هلیکوپتر به شمول حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران، آل هاشم امام جمعه تبریز، داکتر مالک رحمتی، والی آذربایجان شرقیجان باخت.

در این گزارش مروری بر برخی از رهبران شناخته شدهٔ جهان می‌اندازیم که در سانحه‌های هوایی کشته شده اند.

سبستین پینیرا، رییس جمهور پیشین چیلی – ۲۰۲۴

سبستین پینیرا که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ و سپس از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رییس جمهور چیلی بود، به تاریخ ششم فبروری ۲۰۲۴ در اثر سقوط هلیکوپتر در لاگو رانکو، یک مکان سیاحتی در ۹۲۰ کیلومتری جنوب سنتیاگو، پایتخت این کشور جان باخت.

لچ کزینسکی، رییس جمهور پولند – ۲۰۱۰

لچ کزینسکی، رییس جمهور پولند به تاریخ ۱۰ اپریل سال ۲۰۱۰ در اثر سقوط طیارهٔ توپولف ۱۵۴ که ۹۶ سرنشین داشت، همراه با شخصیت‌های سیاسی و نظامی ارشد این کشور در نزدیکی اسمولنسک در غرب روسیه جان باخت.

علت سانحه، خرابی هوا و همچنین اشتباهات پیلوت پولندی و کنترولرهای ترافیک هوایی روسیه خوانده شده بود.

جان گرنگ، معاون رییس جمهور سودان – ۲۰۰۵

جان گرنگ که رهبر شورشیان جدایی طلب سودان بود و سپس به کرسی معاونیت ریاست جمهوری رسید، در سال ۲۰۰۵ هنگام برگشت از یوگاندا در اثر سقوط هلیکوپتر در سودان جان باخت.

بوریس تراجکوفسکی، رییس جمهور مقدونیه – ۲۰۰۴

بوریس تراجکوفسکی، رییس جمهور مقدونیه به همراه هشت نفر دیگر هنگامی که طیارهٔ حامل شان به تاریخ ۲۶ فبروری ۲۰۰۴ می‌خواست در مه غلیظ در شهر موستار در جنوب بوسنیا نشست کند، کشته شدند.

جووینال هبیاریمانا، رییس جمهور رواندا و سیپرین نتاریامیرا، رییس جمهور بورندی – ۱۹۹۴

طیاره فالکن ۵۰ که حامل جووینال هبیاریمانا، رییس جمهور رواندا و سیپرین نتاریامیرا، رییس جمهور بورندی بود به تاریخ ششم اپریل ۱۹۹۴ بر فراز کیگالی، پایتخت روندا هدف یک میزایل قرار گرفت و سقوط کرد.
این سانحهٔ هوایی سرآغاز نسل کشی توتسی‌ها بود که به گفتهٔ سازمان ملل متحد کم از کم جان ۸۰۰ هزار نفر را گرفت.

ضیاالحق، رییس جمهور پاکستان - ۱۹۸۸

ضیاالحق، رییس جمهور پاکستان به تاریخ ۱۷ گست ۱۹۸۸ در اثر سقوط طیارهٔ حامل‌اش در نزدیکی بهاولپور در شرق پاکستان کشته شد.

سمورا مچل، رییس جمهور موزمبیق -۱۹۸۶

سمورا مچل، نخستین رییس جمهور موزمبیق به تاریخ ۱۹ اکتوبر سال ۱۹۸۶ هنگامی که طیارهٔ توپولف ۱۳۴ حامل وی در شمال شرق افریقای جنوبی سقوط کرد، کشته شد.

داگ همرسکولد،‌ منشی عمومی ملل متحد – ۱۹۶۱

طیارهٔ حامل داگ همرسکولد، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ ۱۷ یا ۱۸ سپتمبر ۱۹۶۱ در رودزیای شمالی (زامبیای کنونی) در حالی که او راهی کانگو برای برقراری آتش‌بس میان جناح‌های متخاصم بود، سقوط کرد. علت سقوط طیارۀ حامل همرسکولد هرگز مشخص نشد.

گروه

XS
SM
MD
LG