لینک های دسترسی

Breaking News

یک دپلومات ایرانی در بلجیم به ۲۰ سال زندان محکوم شد


جریان محکمهٔ اسدالله اسدی با تدابیر شدید امنیتی
جریان محکمهٔ اسدالله اسدی با تدابیر شدید امنیتی

یک دپلومات ایرانی در بلجیم به جرم طراحی بم‌گذاری بر یک نشست گروه مخالف حکومت ایران به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

محکمۀ بلجیم روز پنجشنبه چهارم فبروری (۱۶ دلو) اسدالله اسدی را به برنامه ریزی بم‌گذاری نشست مجاهدین خلق در شهر پاریس فرانسه در سال ۲۰۱۸ مجرم شناخت.

در زمان این بم‌گذاری ناکام، آقای اسدی، معاون سوم سفارت ایران در شهر وین، پایتخت اتریش بود.

ایران در واکنش شدید به این حکم محکمه آن را محکوم کرده و روند قضایی را "غیرقانونی و در مغایرت آشکار با قوانین بین‌المللی" خوانده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران گفت: "جمهوری اسلامی ایران اعلام دادگاه آنتورپ بلژیک، مبنی بر صدور حکم بیست سال زندان برای آقای اسدالله اسدی را قویا محکوم می کند."

ایران حتا پیش از محکوم شدن اسدی هشدار داده بود که محاکمه یا حکم محکمه را به رسمیت نمی شناسد، هرگونه نقش رسمی در این طرح را انکار می کند و اصرار می ورزد که اسدی باید از مصوونیت قضایی برخوردار باشد.

اما سارنوالان گفته اند که او یک جاسوس ایرانی بود که تحت پوشش دپلوماتیک کار می‌کرد.

اسدی که در جریان سفر به آلمان دستگیر شد، سال گذشته از شهادت در محکمه خود داری کرد و ادعا کرده بود که مصوونیت دپلوماتیک دارد.

این محکمه روز سه شنبه دوم جنوری سه نفر دیگر دخیل در قضیه را نیز به ۱۵ الی ۱۸ سال حبس محکوم کرد.

در نشست سال ۲۰۱۸ مجاهدین خلق در پاریس، شماری از شخصیت‌های شناخته شدۀ جهانی از جمله رودی جولیانی، وکیل مدافع شخصی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده شرکت داشتند.

این نخستین باری است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا پس از انقلاب سال ۱۹۷۹ در ایران قضیه یک مقام ایرانی دخیل در تروریزم را فیصله می‌کند.

XS
SM
MD
LG