لینک های دسترسی

Breaking News

پمپیو: ملل متحد راه را برای خرید و فروش سلاح متعارف ایران باز کرد 


پس از آن که تلاش ایالات متحده برای تمدید تحریم‌ تسلیحاتی بر ایران ناکام ماند، مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ امریکا بر شورای امنیت ملل متحد انتقاد کرد.

مایک پمپیو گفت که شورای امنیت ملل متحد یک فیصله نامهٔ مناسب را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله بر ایران رد کرد و زمینه را برای این کشور "تمویل کنندهٔ تروریزم" مساعد ساخت تا بدون قیودات مشخص ملل متحد دست به خرید و فروش تسلیحات متعارف بزند.

مسودهٔ ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی بر ایران به نه رای نیاز داشت، اما توانست فقط دو رای موافق از امریکا و جمهوری دومینیکن را کسب کند.

روسیه و چین رای مخالف و ۱۱ عضو دیگر شورای امنیت رای ممتنع دادند.

مجید تخت‌روانچی، سفیر ایران در ملل متحد گفت که وضع هرگونه تعزیرات یا قیود توسط شورای امنیت با پاسخ شدید مواجه خواهد شد و گزینه های ایران محدود نیست.

تحریم تسلیحاتی ایران به تاریخ ۱۸ ماه اکتوبر سال جاری منقضی می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه دیروز ۱۴ اگست (۲۴ اسد) از اعضای دایمی شورای امنیت ملل متحد و آلمان خواست تا برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خلیج، نشست فوری را برگزار کنند.

آقای پوتین با نشر اعلامیهٔ گفته است این "موضوع فوری" است زیرا بحث ها در شورای امنیت در خصوص ایران تشدید یافته و بر این کشور اتهامات بی اساس وارد شده است.

کرملین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای پوتین به توافق هسته‌ای با ایران متعهد باقی می‌ماند.

براساس توافقنامۀ هسته‌ای که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهان امضا شد، در صورت پابندی ایران به موارد توافقنامه، تحریم‌های تسلیحاتی برداشته خواهند شد.

عربستان سعودی، امارات متحدهٔ عرب، قطر، عمان، کویت و بحرین به تاریخ نهم اگست (۱۹ اسد) از ملل متحد خواستند تا تحریم تسلیحاتی بر ایران را تمدید کند.

XS
SM
MD
LG