لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن برای رفتن به قصر سفید آمادگی می‌گیرد 


جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا که بر اساس شمارش آرا برندۀ انتخابات خوانده شده است، برای ورود به قصر سفر نخستین گام را برداشت.

در حالیکه نتایج انتخابات ایالات متحده به گونۀ رسمی تایید نشده و دونالد ترمپ نیز ناکامی خود را در انتخابات نپذیرفته است،تیم انتخاباتی آقای بایدن برای انتقال قدرت، وبسایت و حساب تویتر را افتتاح کرده است.

در نخستین پیام‌های این حساب تویتر نوشته شده است: "ما آمادگی می‌گیرید تا رهبری را از روز نخست آغاز کنیم، اطمینان دهیم که ادارۀ بایدن-هریس قادر است تا به فوری‌ترین آزمون‌های فرا راه چون حافظت از صحت مردم، تجدید فرصت‌های برای موفقیت، پیشبرد برابری نژادی و مقابله با بحران اقلیم می‌پردازد."

قرار است امروز دوشنبه نهم نومبر (۱۹عقرب) تیم انتقالی به جو بایدن و معاونش کاملا هریس در مورد وضعیت همه‌گیری کووید۱۹ در ایالات متحده گزارش بدهد.

دستیاران آقای بایدن گفته اند که او در نخستین‌ روزهای ریاست جمهوری خود ایالات متحده را به معاهدۀ تغییرات اقلیمی پاریس ملحق خواهد کرد و نیز طرح خروج امریکا را از سازمان جهانی صحت که در زمان حکومت دونالد ترمپ صورت گرفته است، برخواهد گرداند.

همچنین، آقای بایدن در نظر دارد که تحریم وضع شده از سوی آقای ترمپ بر سیر و سفر شهروندان شماری از کشورهای اسلامی را رفع کند و نیز به پناهجویان غیرقانونی که در زمان طفولیت به ایالات متحده آورده شده اند، زمینۀ اقامت را فراهم کند.

آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفته بود که در نظر دارد به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهان دوباره ملحق شود.

با اینحال، دونالد ترمپ پیروزی جو بایدن و شکست خود را در انتخابات نپذیرفته و بدون ارایۀ مدارک ادعا کرده است که در شماری از ایالت‌ها که در آن بایدن پیروز شده است، انتخابات توام با تقلب بوده است.

ستاد انتخاباتی دونالد ترمپ علیه نتایج انتخابات در ایالت‌های میشیگن و پنسلوانیا در محکمه اقامۀ دعوا کرده و خواستار بازشماری آرای ایالت وسکانسن شده است.

بر اساس نظام انتخاباتی در ایالات متحده، نهاد ۵۳۸ عضوی کالج الکتورل یا هیات انتخاب کنندۀ رییس جمهور، نتایج انتخابات را تایید و تعیین می‌کند. هر نامزدی که ۲۷۰یا بیشتر رای الکتورل کالج را بگیرد، رسماً برندۀ انتخابات خوانده می‌شود.

از آنجاییکه هر ایالت نظر به جمعیت خود سهم مشخص رای انتخاباتی یا هم عضو در کالج الکتورل دارد، رسانه‌های امریکایی بر بنیاد شمارش آرا، آقای بایدن را که بر اساس پیش‌بینی ها کم از کم ۲۷۹ رای الکتورل را به خود اختصاص داده است، برندۀ انتخابات خوانده است.

اما آقای ترمپ ناوقت شام یکشنبه در یک پیام تویتر گزارش رسانه‌های امریکایی را در مورد پیروزی آقای بایدن زیر سوال برد و گفت که "از چه زمانی رسانه‌ها تصمیم می‌گیرند که رییس جمهور آیندۀ مان کی خواهد بود؟"

رودی جولیانی، وکیل مدافع آقای ترمپ گفته است که در مورد تقلب انتخاباتی شواهد زیادی داشته و دعوای حقوقی خود را در این مورد به محاکم ایالات متحده راجع خواهد کرد.

این در حالی است که شماری از چهره‌های مشهور شناخته شدۀ حزب جمهوریخواه از قبل پیروزی آقای بایدن را در انتخابات پذیرفته اند.

جورج بوش، رییس جمهور پیشین جمهوریخواه ایالات متحدۀ امریکا در یک پیام تبریکی به جو بایدن و کاملا هریس نگاشته است: "مردم امریکا اطمینان داشته می‌توانند که این انتخابات به گونۀ اساسی عادلانه بوده است".

مت رامنی، نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و از چهره‌های دیگر مشهور حزب جمهوریخواه نیز به آقای بایدن و خانم هریس، پیروزی شان را در انتخابات مبارکباد گفته است.

XS
SM
MD
LG