لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و نتنیاهو در مورد جنگ غزه صحبت کردند


از راست به چپ،‌ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده
از راست به چپ،‌ بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، و جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده

قصر سفید روز یکشنبه ۲۸ اپریل (نهم ثور) گفت که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از طریق تلیفون با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، در مورد جنگ در نوار غزه صحبت کرد.

اما قصر سفید در این اعلامیه جزییاتی ارایه نکرده است که آیا پس از کم و بیش هفت ماه جنگ در غزه، آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس قریب الوقوع است یا نه. در اعلامیه آمده است که بایدن و نتنیاهو ''گفتگو‌های جاری را در مورد آزادی گروگان‌ها و آتش‌بس فوری بررسی کردند".

مذاکرات به میانجیگری ایالات متحده، مصر و قطر به خاطر یافتن راهی برای توقف جنگ میان اسراییل و گروه حماس که از چند ماه به اینسو ادامه دارد، هنوز هم با بن بست مواجه است.

قصر در این اعلامیه گفته است که رییس جمهور بایدن در این تماس تلیفونی به نتنیاهو در مورد توافق خود با رهبران ۱۷ کشور جهان یاد‌آوری کرد که از گروه حماس خواسته شده تا کم و بیش ۱۰۰ گروگان را به صورت فوری آزاد و به آتش‌بس توافق کند. ایالات متحده به آتش‌بس شش هفته‌ای میان اسراییل و گروه حماس تاکید دارد.

گروه حماس همواره بر موقفگیری خود پافشاری دارد: پایان جنگ و خروج کامل نیروهای اسراییلی از نوار غزه، خواستی که از سوی نتنیاهو رد شده است. صدراعظم اسراییل هنوز هم بر عملیات نظامی در شهر رفح در جنوب غزه تاکید می‌کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی از شمال غزه به دلیل حملات اسراییل پناه برده اند.

رییس جمهور بایددن بار‌ها به نتنیاهو واضح کرده است که ایالات متحده مخالف عملیات زمینی بر رفح است، زیرا زندگی فلسطینی‌ها با خطر مواجه می‌شود.

بر اساس اعلامیه‌ای قصر سفید، رهبران دو کشور همچنین در مورد افزایش کمک‌های بشردوستانه به مردم در نوار غزه صحبت کرده‌اند.

این در حالی است که، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، راهی شرق میانه شده و قرار است از روز دو شنبه تا چهار شنبه با مقامات عربستان سعودی، اردن و اسراییل صحبت کند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که بلینکن در جریان سفرش به شرق میانه دیدگاه ایالات متحده را بیان خواهد کرد و آن اینکه حماس مانع آتش‌بس در نوار غزه است.

این وزارت گفته است که بلینکن در جریان این سفرش همچنین در مورد جلوگیری از گسترش منازعه و دستیابی به صلح و امنیت دوامدار در منطقه تاکید خواهد کرد. این تلاش‌ها شامل ایجاد دولت مستقل برای فلسطینی‌ها و تضمین برای امنیت اسراییل می‌شود.

این درحالی است که وزارت صحت غزه امروز گفت که شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل بر غزه به کم از کم ۳۴۴۵۴ کشته و بیش از ۷۷۵۰۰ زخمی رسیده است.

حملات اسراییل پس از آن بر غزه آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کردند که در آن به گفتهٔ‌ مقامات اسراییلی ۱۱۷۰ نفر کشته شدند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG