لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: تندروان تحت حمایت ایران عامل حمله بر نیروهای امریکایی بوده اند، ایران: ما دخیل نیستیم 


پایگاه نیروهای امریکایی در اردن
پایگاه نیروهای امریکایی در اردن

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، تندروان تحت حمایت ایران را به راه اندازی حمله‌ای بر یک پایگاه نظامی در اردن متهم کرد که در آن سه نظامی امریکایی کشته شد.

درحملۀ روز گذشتۀ طیارۀ بی‌سرنشین، دست‌کم ۳۴ نظامی دیگر امریکایی زخمی شدند.

رییس جمهور بایدن گفته است درحالی که نیروهای امریکایی مصروف جمع آوری حقایق مرتبط به این حمله اند، "می‌دانیم که این [حمله] توسط گروه‌های تندرو تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت دارند، انجام شده است."

دیوید کامرون، وزیر خارجۀ بریتانیا، نیز گفته است که این حمله کار ملیشه‌های مرتبط با ایران بوده است و از تهران خواست تا تنش‌ها را در منطقه کاهش دهد.

اما ایران گفته است که در آن حمله دست نداشته و اتهامات امریکا و بریتانیا را نیز رد کرده است.

ایران متهم است که گروه‌های نیابتی خویش، به شمول شورشیان حوثی، حزب‌الله لبنان و گروه جهاد اسلامی فلسطین را به گونۀ همه جانبه تمویل می‌کند.

اما خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از وزارت خارجۀ ایران گزارش داده که گفته است "تهران هیچ گروه نیابتی در منطقه ندارد."

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجۀ ایران، گفت: "گروه‌های مقاومت منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند و ایران در تصمیمات آنها در حمایت از فلسطین یا دفاع از خود دخالتی ندارد."

اما رییس جمهور بایدن گفت که کشورش به این حملات ''پاسخ'' خواهد داد.

وزارت خارجۀ آلمان نیز گفته است که تندروان وابسته به ایران در حمله بر نیروهای امریکایی نقش داشته اند.

این وزارت در صفحۀ ایکس‌اش نگاشته است که ایران مسوولیت ویژه دارد تا در نهایت از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید تنش ‌ها در منطقه استفاده کند.

این مرگبارترین حمله بر نیروهای امریکایی پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس است.

تا به حال مسوولیت این حمله را هیچ گروهی بر عهده نگرفته است، اما روز گذشته گروه مقاومت اسلامی در عراق ادعا کرد که سه حملۀ طیاره‌های بی‌سرنشین را بر پایگاه‌هایی در سوریه و نزدیکی مرز اردن انجام داده است.

این گروه مخالف حمایت ایالات متحده از اسراییل در جنگ غزه بوده و می‌خواهد که نیروهای امریکایی از عراق بیرون شوند.

سامی ابو زهری، سخنگوی گروه حماس گفت که حملۀ اردن حاوی پیامی به حکومت امریکا بود.
زهری افزود: "ادامۀ پرخاشگری امریکایی-صهیونسیتی بر غزه، خطرات انفجار منطقه‌ای را در پی دارد."

فرماندهی مرکزی ایالات متحده گفته است که در پایگاه اردن که هدف حملات درون قرار گرفت حدود ۳۵۰ نیروی اردو و قوای هوایی امریکا مستقر اند.

حکومت اردن، مصر و عراق نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

بر اساس معلومات وزارت دفاع ایالات متحده، از اواسط ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو، بیش از ۱۵۰ حمله علیه نیروهای امریکایی و ایتلاف بین المللی در عراق و سوریه انجام شده است و نیروهای امریکایی نیز حملات انتقامجویانه را در این دو کشور راه اندازی کرده اند.
در تهیۀ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG