لینک های دسترسی

Breaking News

پالیسی بایدن برای چین: مذاکرۀ همزمان با آمادگی جنگ؟


مذاکرات نظامی امریکا-چین و همزمان با آن افزایش بودجۀ مصارف دفاعی امریکا، نکتۀ کلیدی را در پالیسی جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده در خصوص چین بر می‌تاباند که به گفتۀ تحلیلگران همزمان بر "گفتگو و آمادگی جنگ" تمرکز دارد.

مجلس سنای ایالات متحده هفتۀ گذشته بودجۀ ۷۷۰ میلیارد دالری دفاعی امریکا را تصویب کرد که ۲۵ میلیارد دالر بیش از طرح پیشنهادی آقای بایدن بود. در این بودجه ۷.۱ میلیارد دالر برای "ابتکار بازدارندۀ حوزۀ اقیانوسیه" اختصاص داده شده است که هدف آن زیر نظر داشتن گسترش فعالیت نظامی چین است.

همزمان با این، فرماندهان ارشد قوای بحری و هوایی ایالات متحده در قوماندانی هند-اقیانوسیۀ قوای امریکا، روزهای سه شنبه تا پنج شنبۀ هفتۀ گذشته سرگرم ملاقات مجازی با مقام‌های ارشد قوای بحری و قوای هوایی چین بودند.

آرون ربینا، پژوهشگر امور آسیا-اقیانوسیه به صدای امریکا گفت: "نظامیان امریکایی هر کاری را که باید انجام دهند، انجام می‌دهند مثل عملیات آزادی سیر و سفر در بحیرۀ جنوب چین، اما در عین زمان می‌خواهند که حدود فاصل وجود داشته باشد و خط ارتباط خود را با چین باز نگه‌داشته اند."

فرماندهی آسیا-اقیانوسیۀ قوای امریکایی با نشر بیانیه‌ای گفته است که مذاکرات نظامیان امریکا-چین، روندی که در سال ۱۹۹۸ آغاز شده است، برای کاهش خطرات و بهبود مصوونیت عملیات هوایی و دریایی صورت گرفته است.

واشنگتن در سال ۲۰۱۹ تردد کشتی‌های جنگی امریکایی در دریای جنوب چین را در چارچوب آنچه مقام‌های امریکایی "عملیات آزادی سیر و سفر" عنوان می‌کنند به ده کشتی در سال افزایش بخشید.

چین و ایالات متحده به باور آگاهان درگیر "رقابت قوی قدرت" اند، اما به گفتۀ آنان رییس جمهور بایدنمی‌خواهد به گونه‌ای رقابت کند که مانع هرگونه اشتعال خشونت شود.

قانونگذاران امریکایی یکجا با طرح تصویب شدۀ بودجۀ دفاعی امریکا، بیانیه‌ای را ضمیمه کردند که بر حمایت کانگرس امریکا برای دفاع از تایوان تاکید داشته و نیز بر واردات کالاهای چینی که محصول کاراجباری مسلمانان اویغور در ولایت شین‌ژیانگ چین است، ممنوعیت وضع کرده است.

چین ساحۀ سرشار از منابع طبیعی دریای جنوب چین را که ۳.۵ میلیون کیلومتر مساحت دارد، قلمرو خود می‌پندارد و با برونی، مالیزیا، فلیپین، تایوان و ویتنام که بر بخش‌های این ساحه ادعای ملکیت دارند، وارد مناقشۀ دوامدار است.

کشتی‌های جنگی امریکایی در تنگۀ تایوان نیز تردد دارند تا به چین هشدار دهند که از حمله بر تایوان خود داری کند. چین جزیرۀ خودمختار تایوان را قلمرو خود می‌پندارد.

رییس جمهور بایدن در تماس اخیرش در اواسط ماه نومبر به همتای چینی اش گفت که مذاکرات بخشی از پالیسی حکومت امریکا در خصوص چین است. کارشناسان با اشاره به روابط کشیدۀ حکومت دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا با چین، تماس اخیر آقای بایدن با شی جینپینگ را برای بهبود روابط دو کشور مهم تلقی می‌کنند.

قصر سفید گفت که رییس جمهور بایدن در صحبت با آقای شی"اهمیت مدیریت خطرات استراتیژیک" را برجسته کرد و همزمان خاطر نشان کرد که ایالات متحده به "دفاع از علایق و ارزش‌های خود" ادامه خواهد داد.

با وصف تماس های دپلوماتیک و نظامی میان واشنگتن و بیجینگ "ابتکار بازدارندۀ حوزۀ اقیانوسیۀ" وزارت دفاع امریکا، چین را آزمون درجه یک قوای نظامی امریکا خطاب کرده و گفته است که بودجۀ اختصاصی دفاعی سال ۲۰۲۲ برای "انکشاف و مهیاسازی قابلیت‌های دفاعی" امریکا در برابر چین صرف خواهد شد.

رسانۀ دولتی چین در مورد مذاکرات اخیر نظامیان امریکایی و چینی خاموشی اختیار کرده است، اما وبسایت دیلی نیوز حزب کمونیست چین، سال گذشته ابتکار بازدارندۀ حوزۀ اقیانوسیۀ وزارت دفاع امریکا را به باد انتقاد گرفته و گفته بود که این ابتکار بیش از آنکه "هشدار قوی به چین" بفرستد، هزینۀ بزرگی را بر دیگر کشورهای آسیایی تحمیل می‌کند.

XS
SM
MD
LG