لینک های دسترسی

Breaking News

اسناد محرم در اقامتگاه بایدن؛ هیات حقیقت‌یاب بررسی می‌کند


یک هیات ویژهٔ حقیقت یاب، بررسی‌ها را در مورد نگهداری اسناد محرم توسط جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، آغاز کرده است.

شش صفحه از اسناد محرم، اخیراً در کتابخانهٔ شخصی رییس جمهور بایدن بدست آمد. تعدادی از اوراق محرم در منزلش در ایالت دلاویر و مرکز کار بایدن در واشنگتن نیز بدست آمده است.

این موضوع، با قضیهٔ به دست آمدن اسناد محرم از منزل شخصی دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، مشابهت دارد.

سال گذشته، ۳۰۰ سند به شمول اسناد اشد محرم از محل بودوباش دونالد ترمپ در ایالت فلوریدا به دست آمد. یک هیات ویژهٔ حقیقت‌یاب برای بررسی آن قضیه نیز گماشته شده است.

ادم شیف، قانونگذار دموکرات در کانگرس ایالات متحده، می‌گوید باوجود آن که تفاوت‌های عمده میان هردو قضیه وجود دارد، تحقیقات پیرامون قضیهٔ جو بایدن را مناسب می‌خواند.

او گفت: "می‌خواهم بدانم که این اسناد چیست؟ می‌خواهم بدانم که ارزیابی هیات حقیقت‌یاب چیست؟ آیا خطر افشا شدن این اسناد وجود داشت؟ چه آسیبی می‌تواند داشته باشد؟ و آیا اقدامی برای کاهش آن برداشته شود یا خیر؟"

قصر سفید می‌گوید که با هیات حقیقت‌یاب همکاری خواهد کرد. این هیات می‌خواهد بداند که آیا قانون عمداً نقض شده است و یا سهل انگاری صورت گرفته است.

دان بیکن، یکتن از قانونگذاران جمهوریخواه، پیرامون خطرات احتمالی بی‌اعتنایی در برابر معلومات محرم گفت: "نگهداری معلومات اشد محرم و خاص در گاراژ، یا در محل بود و باش یا در محلی که اتباع چین به آن رفت و آمد و دسترسی داشته باشند، نادرست است، و نباید به جانب مقابل تنها انگشت انتقاد گرفت."

در صورتی که رییس جمهور بایدن آگاهانه و بدون مجوز، اسناد محرم را نگهداری و حفظ کرده باشد، این عمل او جرم پنداشته می‌شود.

با در نظرداشت این که یک رییس جمهور برحال نمی‌تواند متهم شود، راد روزنستاین، معاون پیشین وزارت عدلیهٔ ایالات متحده، در مورد چگونگی پیامد عدلی و قضایی آن گفت: "هیات ویژهٔ حقیقت‌یاب باید حقایق و قانون را ارزیابی کند، پالیسی‌های وزارت عدلیه را بررسی کند و پیشنهاد خود را در مورد این که آیا قضیه مستلزم تعقیب عدلی می باشد یا خیر، به وزیر عدلیه ارایه کند. اتخاذ تصمیم بعدی به وزیر عدلیه ربط می گیرد."

در حالی که قانونگذاران دموکرات و جمهوریخواه، دو حزب عمدهٔ سیاسی ایالات متحده، خواستار بررسی این قضیه توسط هیات موظف اند، کمیتهٔ نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان کانگرس، از قصر سفید خواسته است تا فهرست تمامی افرادی را که از ماهٔ جنوری سال گذشته بدینسو به منزل جو بایدن رفت و آمده داشته اند، در اختیار این کمیته قرار دهد.

کمیتهٔ نظارت و پاسخگویی همچنان خواستار دسترسی به اسناد و معلومات در مورد تماس های مربوط به آن محلاتی نیز شده که از آن اسناد محرم به دست آمده است.

XS
SM
MD
LG