لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن با صدر اعظم کانادا و رییس جمهور مکسیکو دیدار کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا روز پنجشنبه ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) با جستن ترودو، صدر اعظم کانادا و اندرس مانویل لوپز اوبرادور، رییس جمهور مکسیکو در قصر سفید ملاقات کرد.

دیدار رهبران این سه کشور، فرصتی برای این سه همسایه است تا برای مشکلاتی که شمال قارۀ امریکا و فراتر از آن را متاثر کرده است، راه حلی دریابند.

آقای بایدن پیش از دیدار سه جانبه، با صدر اعظم کانادا ملاقات جداگانه داشت. این نخستین دیدار رهبران این سه کشور در پنج سال گذشته بود تا در آن مسایل مختلف از جمله تغییرات اقلیم، مهاجرت، جو رقابتی اقتصادی و نیز چالش‌های جدید چون همه‌گیری کروناویروس به بحث گرفته شود.

آقای بایدن هنگام دیدار با صدر اعظم ترودو گفت: "ما بهبود همه‌شمول اقتصادی را به صفت دو ملت با هم می‌رانیم و به بحرانی اقلیمی رسیدگی کرده و برای ارزش‌های دموکراتیک می‌ایستیم. فکر می‌کنم که هردوی مان باورمندیم که بهترین سود ما زمانی است که فرصت‌ها، برابری و عدالت با هم مقارن باشند و این‌ها ارزش‌های اساسی کانادا و ایالات متحدۀ است."

در ملاقات جداگانه با رییس جمهور لوپز اوبرادور، آقای بایدن گفت: "آقای رییس جمهور، ما دیگر ادبیاتی مثل دوستان جنوبی مان را به کار نمی‌بریم. ما و شما کشورهای برابر استیم."

کرس میگر، معاون سخنگوی قصر سفید روز چهارشنبه به اشاره به دیدار رهبران این سه کشور گفت: "این نتیجهٔ ۱۰ ماه کار برای احیای سکوی امریکای شمالی است که هم برای موفقیت اقتصادی داخلی ما و هم برای مشارکتی که می‌تواند نقش مهمی در حل چالش‌های منطقوی و جهانی داشته باشد، حیاتی است. "

در همین حال به نظر کارشناسان این سه رهبر موضوعات چالش برانگیزی نیز برای بحث خواهند داشد.

پس از روی کار آمدن، ادارهٔ‌ آقای بایدن برنامهٔ حمایت از مهاجران دوران دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده معروف به "در مکسیکو بمانید" را متوقف کرد، اما ایالات تکزاس و میزوری دولت فدرال را واداشتند تا این برنامه را دوباره آغاز کنند و قرار است در هفته‌های آینده شروع شود.

رایان برگ، کارشناس ارشد برنامه امریکا در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین‌المللی، می‌گوید: "فکر می‌کنم احساس ایالات متحده مبنی بر اینکه مکسیکو در راستای امنیت به اندازه کافی کار نمی‌کند، یک نقطه تنش احتمالی نیز خواهد بود."

آقای برگ افزود که برنامه "در مکسیکو بمانید" و جریان‌های مهاجرتی نیز از موارد خواهند بود که روسای جمهور ایالات متحده و مکسیکو روی آن بحث خواهند کرد.

کارشناسان همچنین می‌گویند که برخی از سیاست‌های اقتصادی و اقلیمی واشنگتن که احتمالاً سبب ناخوشنودی کانادا شده است یکی از موضوعات مورد بحث این دیدارها خواهد بود.

آقای برگ گفت: "شکی نیست که هنوز مسایلی در روابط دوجانبه ایالات متحده و کانادا وجود دارد. "

او به گونهٔ مثال از زنجیره‌های تامیناتی و لغو احداث خط لوله نفت خام موسوم به Keystone XL از کانادا به امریکا که توسط ادارهٔ بایدن لغو شد، یادآوری کرد.

افزون بر آن، این سه رهبر در مورد مسایل خارج از مرزهای خود مانند اعتراضات اخیر در کیوبا و محاصره اقتصادی آن توسط ایالات متحده و انتخابات در نیکاراگوا بحث خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG